"Cykelvägarna hänger inte ihop"

Vädret har gett cyklingen en tillfällig dipp i Göteborg. Men även på längre sikt får staden svårt att nå målen. – Bussar, taxibilar, spårvagnar och cyklar slåss om samma gatuplan. Vissa korsningar är hopplösa att cykla i, säger Daniel Andersson från Mölndal.

ANNONS
|

– Bil i den här staden nu... Nej, det går inte. Det är för mycket trafikomläggningar och för mycket bilar på för få gator, säger Kjell Johansson.

Han är en av dem som cyklar året om. När det regnar åker regnstället fram och på vintern gör dubbdäck att han kan ta sig säkert till jobbet.

Men så är det inte för alla. Det andra kvartalet i år minskade flödet av cyklister i staden jämfört med samma period förra året. Och enligt trafikkontoret är det just på grund av det dåliga vädret under våren och början av sommaren.

Vädret påverkar på kort sikt

– När man ser på cykel i kort perspektiv har vädret ganska stor påverkan. Så minskningen nu kan inte förklaras av ett ändrat beteende, säger Jenny Larsson, analytiker på trafikkontoret.

ANNONS

Göteborg har som uttalat mål att bli en cykelstad och har stora ambitioner för att få fler att välja sadeln framför ratten. Stadens mål är att cyklandet ska öka med över 200 procent fram till 2035.

Ökning av cykel – men för liten

Sedan planen antogs har också resorna med cykel ökat med 26 procent i staden. Men även om den senaste tidens minskning kan förklaras med sämre väder konstaterar trafikkontoret samtidigt att ökningen på längre sikt inte är tillräcklig för att nå målen.

Dessutom har utvecklingen stagnerat.

– 2017 ligger på samma nivåer som de senaste åren. Vi ser ingen förändring varken upp eller ner, säger Jenny Larsson.

När GP beger sig ut och pratar med cyklister i stan är det spridda åsikter om hur attraktivt Göteborg är som cykelstad.

"Cykelvägarna hänger inte ihop"

Gilla Köhler från Gårda väljer alltid cykeln framför bilen i staden, men tycker samtidigt att det behövs fler cykelvägar.

– Vissa partier kan vara bra, men det hänger inte ihop och blir avbrott så man får åka ut på omvägar eller köra ut på bilvägar, säger hon.

Utanför Ullevi står Eva Fransén. Hon är utrustad med gummistövlar, hjälm och en rejäl regnkappa. Bilköer, väntetid i kollektivtrafiken och miljöskäl har fått henne att cykla året om.

ANNONS

– Det har blivit bättre på senare år med fler cykelbanor och mer företräde. Tidigare kände man att man kom i sista hand i trafiken, säger hon.

"Jobbigare att cykla här"

De flesta som GP pratar med är överens om att det behövs fler cykelstråk utan avbrott och att blandningen mellan olika trafikslag ibland är ett hinder.

Kjell Johansson tycker att avgränsningarna mellan gångtrafikanter och cyklister kan bli bättre eftersom fotgängarna är "lite för upptagna med sina mobiltelefoner". Däremot tror han att det kan vara svårt att få fler att välja cykeln i Göteborg.

– Jag tror att politikerna jämför Göteborg med Amsterdam och Köpenhamn där alla cyklar. Visst, men titta på höjdskillnaden i de städerna och så jämför du med att cykla upp över Göta Älvbron i ur och skur. Jag tror inte att det handlar om att vi måste göra det enklare för cyklisterna. Jag tror att många drar sig för att cykla eftersom det är lite jobbigare här, säger han.

ANNONS