Arkivbild: Magnus Sundberg
Arkivbild: Magnus Sundberg

Felkalkylen: Bygget blir en halv miljard dyrare

Just nu byggs en stor spårvagnsdepå på Ringön som ska ge plats åt det växande antalet spårvagnar i staden. Nu visar det sig att kostnadskalkylen inte håller – depån kan bli en halv miljard dyrare än beräknat.

ANNONS
|

Bygget påbörjades tidigare i år och kalkylen har enligt Trafikkontoret ändrats flera gånger längs vägen, i den senaste beräknade man kostnaden till 1,2 miljarder kronor, vilket GöteborgDirekt var först att rapportera om.

– Idag är beräkningen att hela anläggningen skulle kosta 1,7 miljarder, säger Hugo Lepik, projektledare på trafikkontoret, till tidningen.

Trafikkontoret menar att den kraftiga kostnadsökningen i kalkylen beror på att man upptäckt att det är mer lera i marken på platsen än beräknat. Det har i sin tur dragit ut processen och lett till ökade kostnader.

Oklart vem som ska betala

Vem som ska betala de extra 500 miljonerna är för närvarande oklart. Beslutet ligger hos kommun- och regionstyrelsen.

ANNONS

–Den första beräkningen var preliminär. Vi måste räkna igenom det ordentligt. Det blir högre än 1,2 men har inte landat på 1,7. Vi tittar på det nu, säger kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) till GöteborgDirekt.

Spårvagnsdepån kommer att byggas i två etapper, varav den första redan är påbörjad. Det är den andra etappen, som omfattar uppställningsplatser och bygge av verkstäder, som Hugo Lepik oroar sig för.

– Utifrån vårt perspektiv som levererar spårvagnsverksamheten till Västtrafik är det jätteviktigt att få igång bygget, inte minst för att vi har nya vagnar på ingång under 2019. Det är en av anledningarna till att vi bygger depån, säger han.

Ann-Sofie Hermansson säger att frågan står högt på dagordningen och hoppas kunna presentera en lösning "snarast".

ANNONS