Farthinder orsakar fara i snön

Farthindren sattes upp för att sänka hastigheten – nu orsakar de istället fara för skolbarn. I Lindome samlas högar med snö vid farthindren och tvingar gående skolbarn ut i bilvägen.

ANNONS
LocationMölndal||

Mölndal stad införde så kallade bymiljövägar för att sänka hastigheten i delar av kommunen. En bymiljöväg är en väg med ett körfält för båda riktningar för motorfordon. Det är breda vägrenar på båda sidor för oskyddade trafikanter som cyklister och gående, på vissa ställen finns även farthinder.

Marie Torgerson promenerar på Västra Fageredsvägen varje dag med sina hundar. Efter snöplöjningen tvingas hon nu gå mitt i vägen.
Marie Torgerson promenerar på Västra Fageredsvägen varje dag med sina hundar. Efter snöplöjningen tvingas hon nu gå mitt i vägen. Bild: Privat

Västra Fageredsvägen i Lindome byggdes om till en så kallad bymiljöväg för ett par år sedan. Marie Torgerson bor i närheten och är förbryllad över hur farthindren orsakar fara för skolbarnen under vintern.

– Problemet här är att det plogas upp snövallar där cyklar och gående ska befinna sig vid guppen och vi tvingas gå ut i vägbanan, säger hon.

ANNONS

Vägen är väl trafikerad men varken kommunala bussar eller skolbussar kör i området, vilket gör att många barn går till fots längs Västra Fageredsvägen till skolan. Marie Torgerson brukar själv promenera där och utsätts även hon för fara under vintern.

– Jag brukar gå där med mina hundar, jag blir irriterad på att kommunen inte tänkt på det här, säger hon.

Borde plogas bort

Göran Werner är chef för den tekniska förvaltningen som har ansvaret för snöplöjningen i Mölndals stad. Han menar att snövallarna borde plöjas bort.

– Igår höll vi på med efterröjning så idag borde det vara ordnat och fixat. I första skedet är det inte enkelt, för att få bort snöhögarna får man köra en mindre plog vid sidan, säger han.

Han menar att man inte förutspått att snövallar skulle bildas vid farthindren.

– Det finns en anledning till att vi gjort miljövägar, det är för att få ner hastigheten och då ska man inte tvinga ut alla till mitten. Jag har full förståelse för deras synpunkt, jag tror inte vi fullt ut tänkt på den effekten när vi byggde bymiljövägarna, säger Göran Werner.

ANNONS