Utskicket som tolkats som att förarna skuldbeläggs för nödöppningshaverierna.
Utskicket som tolkats som att förarna skuldbeläggs för nödöppningshaverierna.

Förare: Vi vågar inte rapportera fel

Så sent som i går fungerade inte nödöppnarna på en spårvagn – som nu är i trafik. Enligt flera förare finns en rädsla för att rapportera fel på vagnarna.

ANNONS
|

GP har varit i kontakt med flera förare som hört sig efter avslöjandet om att nödöppnarna på de italienska vagnarna fungerar dåligt. Så sent som i går ska en nödöppnare på en av vagnarna ha varit ur funktion. Men felet har inte rapporterats och vagnen är således fortfarande i trafik.

- Jag vågade inte rapportera in det. Det finns en extrem tystnadskultur inom Göteborgs spårvägar. Vi är rädda för att rapportera fel eftersom det kan få följder och leda till samtal med chefer och liknande, säger en förare till GP.

Läs också:Italienska spårvagnarna "en ren dödsfälla"

Föraren menar att det finns en kultur inom bolaget där enskilda medarbetare skuldbeläggs för fel som de inte har någon makt över.

ANNONS

2012 skickades ett trafikmeddelande ut till de anställda där Göteborgs spårvägar betonade att nödöppnarna enbart fick användas i nödsituationer och att det var förbjudet att använda den för att "tillfälligt öppna dörrar i vagnarna". Enligt Göteborgs spårvägars säkerhetscontroller Stefan Gustavsson har det förekommit att enskilda förare använt nödöppnaren för att tillfälligt öppna dörrarna när situationen inte varit akut. Han säger samtidigt att det inte ska ha varit särskilt vanligt.

- Vi skickade ut det för att förhindra att man sliter på nödöppningsfunktionen i onödan. Nödöppnarna ska enbart användas i nödfall, säger Stefan Gustafsson till GP.

Läs också:Föraren: "Det är verkligen katastrof"

Men flera förare tolkar trafikmeddelandet som att cheferna har försökt lägga skulden för de dåliga nödöppnarna på de anställda.

- Man sa indirekt att det var vårt fel genom att skicka det där trafikmeddelandet. Folk är rädda för att bli av med jobbet. Så enkelt är det, säger en annan förare till GP som också uttrycker en rädsla för att rapportera fel.

Läs också:Facket kan stoppa spårvagnarna

ANNONS