Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Modell av nya spårvagnen på spårvägsmuseet

Följ med in i den nya spårvagnen

När det är öppen vagnhall hos Spårvägssällskapet Ringlinien trängs människor kring både dåtidens och framtidens spårvagnar.

Längst inne i Gårdahallen står en skalenlig modell av den nya spårvagnen M33. Det är fullt med folk, som om vagnen just ska stanna till i Brunnsparken vid rusningstid. Frågorna till Kent Lindahl är många. Det handlar om boggibredd, sensorer i dörrarna och berättelser om hur äldre modeller av spårvagnar byggdes med fartygsstål. Kent Lindahl är planeringschef på Göteborgs Spårvägar och även engagerad i Spårvägssällskapet Ringlinien. Han kan allt som är värt att kunna om den nya spårvagnen M33.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det är väldigt mycket intresserat folk som är här och tittar. Både på gamla vagnar och modellen av den nya.

LÄS MER: Göteborgs nya spårvagnar tar form

Den nya vagnen, som byggs av Bombardier, ska börja användas i trafik i oktober nästa år. Då ska den provköras i 20 000 kilometer för att säkerställa att vagnen motsvarar leverantörens löften. Efter det ska fler vagnar levereras och sättas i trafik.

– Det jag har sett hittills är mycket god kvalitet och genomgående bra spårvagnar. Vi får en vagn med lågt golv, bra gångegenskaper och mindre gnissel i kurvorna. Det blir bättre plats för till exempel barnvagnar och rullatorer. Dock på bekostnad av lite färre sittplatser, säger Kent Lindahl.

Inne i M33-modellen sitter Jesper Ulander tillsammans Sarah, Ella och William Carmichael.

– Det var en kul grej att komma hit och kolla lite. Det är ganska likt härinne som i de italienska vagnarna. Men lite andra färger och lite fräschare, säger Jesper.

Modellen av M33:an är kanske den vagn som drar mest folk. Men här finns bussar och vagnar från alla möjliga epoker av spårvagnstrafik. Stephanie Feldt och hennes son Sebastian ser ut som om de har kommit raka vägen från inspelningen av Vår tid är nu. En av Spårvägssällskapets gamla Långedragsvagnar, som byggdes på 20-talet och gick i trafik till 60-talet, är den perfekta kulissen.

– Man kan verkligen känna historiens vingslag här. Det är helt perfekt. Jämförelsen med Vår tid är nu får jag höra ganska ofta. Den spelades delvis in i Jonsered också och där bor vi.

Evenemanget med Öppen vagnhall passade Stephanie och Sebastian som hand i handske.

– Vi såg på Facebook att de hade detta och jag älskar historia, Jag är helt inne i 30- och 40-talet. Och Sebastian älskar bussar och vill bli busschaufför. Så det här är perfekt.

Mest läst