Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Följ GP:s liverapportering från fullmäktige

Stenas Danmarksterminal blir kvar vid Masthugget. Åtminstone till 2025. Om den inte sätter käppar i hjulet för stadsplaneringen blir terminalen kvar till 2035.

Det beslutade kommunfullmäktige vid torsdagens möte. Tysklandsterminalen vid Majnabbe flyttar ut till ytterhamnsområdet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det nya avtalet mellan Göteborgs Hamn AB och Stena Line sträcker sig fram till 2035. Färjeterminalen vid Masthugget ska finnas kvar till dess, men med reservationer för att det inte krockar med kommunens planer på att växa vad gäller kommunikationer och bebyggelse. Då finns en möjlighet att avtalet sägs upp 2025.

Det är de rödgröna partierna som tagit fram reservationerna i avtalet. Något som delar av oppositionen inte var helt nöjd med. När frågan debatterades i fullmäktige på torsdagskvällen sa Axel Josefsson (M) att Göteborg är urdåligt på relationer till företagare och menade att avtalstillägget är ett exempel på det.
– Vi har tur att Stena har en ägare som bryr sig om Göteborg. Det måste vi ha respekt för. Det står inte en rad om Stenas perspektiv i de rödgrönas förslag. Det är bara stadens perspektiv som gäller, säger han.

David Lega (KD) såg ändå tydliga fördelar med avtalet:
– Stena Lines verksamhet ska värnas – inte minst på grund av alla arbetstillfällen som turismen ger, säger han. Men att förtäta staden är också viktigt, Jag tror att avtalet ser till de intressen som staden behöver.
Frågan om Stena Lines lägen i staden har debatterats länge. Terminalerna tar upp en stor del av det attraktiva område som staden vill omvandla till Älvstranden.

Planerna är att bebygga Masthuggskajen för att knyta ihop Stigberget, Linné och Skeppsbron. Det planeras en älvförbindelse för spårvagn och en eventuellt gång- och cykelförbindelse mellan Lindholmen och Stigberget. Den kan komma att börja byggas redan år 2025. Om det då inte går att förena med Masthuggsterminalen kan avtalet sägas upp.

Det handlar också om att färjetrafiken kan hindra bostadsbyggande på Masthuggskajen på grund av bulller. Och om den linbana som planeras mellan Järnvågen och Lindholmen kan komma att påverka färjetrafiken vid Masthuggskajen, om torn behöver placeras i vattnet eller vid kajkanten.

De rödgröna anser också att Majnabbe skulle kunna vara ett alternativ för färjetrafiken till Danmark när Tysklandsterminalen har flyttat därifrån.
Enligt tidigare uppgifter till GP föreslås flytten av Tysklandsterminalen till ytterhamnsområdet ske snarast, inom 12 till 18 månader

Det nuvarande avtalet för Masthuggsterminalen sträcker sig fram till år 2019 och för Tysklandsterminalen vid Chapmans torg till år 2024.
Stena Lines VD Carl-Johan Hagman skriver i ett mail till GP att de ser det som en bra lösning.
– Vi har en bra dialog med staden, Göteborgs Hamn och konsortiet som utvecklar Masthuggskajen och den kommer att intensifieras när vi nu startar utvecklingsarbetet med att integrera Danmarksterminalen i staden och göra den mer tillgänglig för göteborgarna, skriver han.

 

Mest läst