Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/3

Ett steg närmare nya kollektivtrafikzoner – samtidigt höjs priserna

Dagens 70 zoner inom Västtrafiks trafikeringsområde kan ändras till tre zoner. Det skulle innebära dyrare resor för göteborgarna, men mycket billigare för resenärer i övriga kommuner.
Samtidigt höjs priserna för både enkelbiljetter och periodkort under 2019.

Redan för ett år sedan skrev GP om förslaget från regionens tjänstemän, som innebär att dagens 70 zoner slås samman till tre zoner. På fredagen sa kollektivtrafiknämnden ja till tjänstemännens reviderade förslag.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi behöver ett förenklat system som gör att fler väljer att resa kollektiv. Det här kommer att skapa en rundare region, gynna arbetsmarknaden, och kommungränserna kommer inte att spela en lika stor roll, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

LÄS MER: Förslaget: Västtrafiks 70 zoner ska minskas till tre

Den nya zonindelningen skulle innebära att ett periodkort gäller i fler kommuner än vad det gör i dag:

• Zon A: Korten gäller i Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö

• Zon B: Ale, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Stenungsund, Tjörn, Alingsås och Lilla Edet.

• Zon C: Övriga kommuner i Västra Götalandsregionen.

Göteborgarna får dyrare kort

I dagsläget subventioneras korten i Göteborgs stad med drygt 150 miljoner kronor per år. Det nuvarande förslaget innebär att regionen skjuter till en liknande summa för att hålla nere prisnivåerna. Skillnaden är att finansieringen går till hela regionen och inte bara Göteborg.

Det innebär alltså att Göteborg, som enda kommun, kommer att få dyrare kort.

I omröstningen lade Socialdemokraterna och Vänsterpartiet ner sina röster, eftersom de själva som minoritet inte kunde få igenom ett eget yrkande.

Lena Malm (S), 2:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden, riktar skarp kritik mot förslaget.

– Två tredjedelar av göteborgarna äger inte en bil, detta kommer tveklöst påverka människors vardag. Denna ändring blir en väldigt stor del av ens hushållskassa, särskilt om man inte har en inkomst eller låg inkomst och en stor familj att försörja, säger hon.

Ulrika Frick menar dock att enskilda kommuner fortfarande kan välja att subventionera biljettpriset.

– Det är Göteborg själva som väljer om de ska subventionerna kollektivtrafiken, vi säger att det ska vara möjligt för alla kommuner att göra det, säger hon.

Enligt Jörn Engström, utredare på regionen, kan den nya kostnaden för ett månadskort landa någonstans mellan nuvarande kostnad i Göteborg (625 kronor) och övriga kommuners kostnad i dag (760 kronor).

Hoppas att beslutet dröjer

Socialdemokraterna hade hellre sett att göteborgarna hade möjlighet att köpa periodkort som bara gällde i Göteborg, till ett billigare pris.

– Vi är inte emot zonförändringar, vi tycker att det är bra att man förenklar. Våra invändningar handlar om priszonerna för kommuninvånare i Göteborg, säger Lena Malm.

Förslaget kommer nu att gå vidare till regionfullmäktige och regionstyrelsen, där styrande GrönBlå-samverkan, som är för förslaget, har majoritet, för slutgiltigt beslut. Lena Malms förhoppning är att det slutgiltiga beslutet hinner dröja tills en ny majoritet har tillträtt.

– Det behöver inte innebära att den nuvarande majoriteten kommer att fortsätta styra i majoritet, säger hon.

GrönBlå-samverkans förhoppning är att de nya zonerna som tidigast ska börja gälla till hösten 2020.

Höjer biljettpriserna

Kollektivtrafiknämnden beslutade även att höja enkelbiljetter med tre procent, och periodbiljetter med två procent under 2019. Dessutom höjs det så kallade kilometerpriset på kontoladdningskorten med tio procent.

Sammanlagt ska höjningen generera drygt 51 miljoner kronor för Västtrafik. Pengarna väntas återinvesteras i Västtrafik

– Vi har ökade lönekostnader, ökade bränslekostnader, och vi vill bygga ut trafiken. Därför behöver vi göra den ökade prishöjningen, säger Ulrika Frick.

När man reser med ett kontoladdningskort räknas kostnaden på två olika sätt: hur många zoner man passerar och hur många kilometer som man färdas. Sedan väljer systemet ut den billigaste kostnaden av de två.

I de flesta fall är zonkostnaden billigast, men ett i fåtal fall är kilometerpriset billigare.

Detta skiljer sig från Västtrafiks app, där det endast är zonerna som räknas. Nu vill Västtrafik komma bort från de differentierade priserna genom att höja kilometertaxan, så att systemet alltid väljer zonkostnaden.

Lena Malm är mycket kritisk mot beslutet att gå vidare med förslaget.

– De vill stimulera fler att välja appen i stället för laddkortet. Vi tycker inte det är en rimlig väg att gå, utan man hade kunnat sänka priset i appen i stället.

Mest läst