Ena bilbesiktningen underkände fordonet - den andra godkände

När Muamer besiktade sin bil i slutet på mars fick han en hård dom - bilen hade flera kostsamma fel. När han besiktade om bilen på en firma några hundra meter över vägen, utan att ha åtgärdat de grövsta felen, godkändes bilen. – Jag kunde knappt tro mina ögon eller öron, säger Muamer.

ANNONS
|

Om en person får sin bil underkänd har man enligt Transportstyrelsens jurister rätt att få sitt beslut omprövat hur många gånger som helst, det är alltid den senaste besiktningen som gäller och har individen då fått ett gynnande beslut så gäller det beslutet.

Renault-bilen som Muamer körfick rostskadad sidobalk, bromskraftfördelning vänster bak och körriktningsvisare framsom anmärkningar hos besiktningsbolagetCarspect i Göteborg vid en kontroll i mars. Han kände att det varett hårt besluteftersom attbilen ännu fungerar väldigt bra och inte uppvisat tydliga brister meneftersom att ett beslut trots allt är ett beslut övervägde han att reparera bilen.

Isista stund ändrade han sigoch valde att enbartåtgärda felet på körriktningsvisarna innan hannågon vecka efter den första besiktningen kördebilen till besiktningsbolaget Besikta ett par hundra meter över gatan från Carspect-stationen i Göteborg. Muamer hade intenågra större förhoppningar om att få bilen godkänd av bilbesiktningsfirman men till hans förvåning så fick han beskedet att bilen var godkänd - trots att anmärkningarna kring bromskraftfördelningen och den rostskadade sidobalken inte var åtgärdade.

ANNONS

– Det är svårt att uttala sig generellt om bromskraftfördelningen utan att ha sett värdena men det kan jag köpa. Vad som förvånar mig är uppgifterna kring den rostskadade sidobalken.Vi har väldigt klara regler som gäller kring rostskada.Det händer att vi också ger fel men när det gäller rost så måste det vara väldigt rostigt.Vi har inte olika bedömningsgrunder i grund botten även om det alltid är upp till individen, säger Patrik Bergstrand,stationschefvid Besikta där man godkände bilen vid besiktningen.

Hur kan det ha blivit så här?

– När det gäller rostskador är det samma regler som vi ska följa oavsett bolag. Det beror ju lite på om skadan är på längden eller på tvärsnittet. Grundläggande är att om skadan är på mer än 50 procent av tvärsnittet eller 50 centimeter på längden. Har man två rostskador och om det är mer än 15 centimeter mellan skadeområdena ska det bedömas som två olika rostskador. Jag har aldrig varit med om den här situationen tidigare.

På företaget Carspect som hade tre anmärkningar på bilen är man också väldigt förvånade över att två besiktningar som skedde under loppet av några enstaka veckor kunde ge så stor skillnad i utfallet.

– Det ska absolut inte vara olika bedömningsnivåer, vi och alla andra ska kontrollera enligt Transportsstyrelsens föreskrifter. Bromskraftfördelningen kan jag förstå men rosten är anmärkningsvärd, säger Per Johansson som är teknisk chef vid Carspect och har det övergripande kvalitetsansvaret vid firman.

ANNONS

– Våra gubbar ska inte anmärka utan att det finns något att anmärka honom på. Givetvisär det så att det är människor som bedömer men det ska vara 50 procent av balken som är rostskadadoch en påtaglig rostskada, ett litet hål ska inte ge en anmärkning.Jag skulle vilja utredavad som har hänt men harman fått ett gynnande beslut är det godkänt.

Muamer tycker personligen att det är väldigt udda att han fått olika svar av bolagen som enbart ligger några hundra meter ifrån varandra men säger samtidigt att det känns olustigt att det kan skilja sig så åt beroende på vilken besiktningsfirma en bilist vänder sig till.

– Det känns som ett lotteri, det är myndighetsutövning och en kostnad på 4-500 kronor för varje besiktningstillfällesom jag inte får tillbaka.Det känns skitbra att jag fick undersökningen godkänd vid det andra tillfälletmen tänk om jag hade lämnat in bilen för reparation. Det kunde ha kostat mig flera tusen kronor, säger Muamer.

Hur kommer det sig att du inte åtgärdade alla felen direkt?

– Jag hadeinte haft tid att åtgärda felenpå grund av jobb och det var ju tur i slutändan.Besiktningskontrollanterna på firman där jag fick godkäntsa att det var väldigt konstigt att bilen fick några anmärkningar på sidobalken vid det första tillfället eftersom att det då ska vara kraftigt rostangripet eller ett hål vilket min bil inte har.Kontrollanten ropade eftersin kollega för att få en andra utvärdering och ingen av dem fann några fel på bilen.Man kanske borde kolla över rutiner och kompetens hos personalen på vissa firmor, just nu känns det godtyckligt att en firma godkänner ett fordon medan en annan underkänner.

ANNONS
ANNONS