En svart dag för kollektivtrafiken

ANNONS
|

Kön till SJ:s Kundtjänst på Centralstation var närmare 40 meter lång vid niotiden på söndagsmorgonen. Någon timma senare hade den krympt med en tredjedel, men det är fortfarande massor av tågpassagerare som sitter fast i Göteborg i väntan på att trafiken ska komma igång.

Inställt, inställt, inställt. Tåg till ifrån Västerås och Stockholm, Uddevalla, Strömstad, Mariestad och Lidköping var inställda under söndagsmorgonen på grund av snön. Och SJ:s hemsida ligger nere - den har blivit överbelastad.

Familjen Selander från Falun som hälsat på farföräldrar och varit på Melodifestivalen, sitter och väntar. De skulle ha rest klockan åtta på söndagsmorgonen men kommer tidigast iväg på eftermiddagen.

ANNONS

- Jag var uppe redan klockan sex i morse och läste på SJ:s hemsida, då var det inga problem. Men när vi kom hit fick vi veta att tåget var inställt, säger Mikael Selander.

De har full förståelse för att det blir förseningar på grund av snöovädret.

- Men det verkar som om man klarar av snöfall bättre i Falun än här. Hemma kommer plogbilarna snabbt, här verkar det ta flera dagar, säger Maria Selander.

"Det här är inte acceptabelt"

Ett mycket svårare läge hade de tågpassagerare som blev insnöade under natten. Flera har skickat dramatiska mejl till GP

"Situationen blir värre, vi sitter på någon slags perrong men ingen mat och vatten fixar dom. Folk hämtar snö för att smälta och dricka! Det här tåget är i kris, alla är hungriga och törstiga men personalen och SJ verkar inte bry sig. Dom åker vidare utan mat och vatten, det är helt sjukt. Vi som åkte från Stockholm har nu suttit på tåget i 17 timmar. Vi resenärer förstår inte varför det inte kommer mat. Det finns bebisar och barn ombord. Det här är inte acceptabelt! "

/Linnea Johansson på Intercity tåget 171 från Stockholm till Göteborg.

Från tåg 434 från Göteborg-Stockholm: "Vi har suttit 9 timmar i Hallsberg. Ingen mat, ingen info, vi står fortfarande stilla. Det känns jävligt tröstlöst, verkar vara enklare att ta os guld än att åka med SJ till Stockholm" skriver Jasmin Krohn.

ANNONS

Från SJ beklagar man djupt att passagerare blivit lidande på grund av snöovädret.

- Det är inte lätt att hjälpa folk när de sitter fast mitt ute i ingenstans. Hade de suttit fast på en station hade det varit mycket lättare att hjälpa dem, säger Magnus Andersson, pressinformatör på SJ.

De resenärer som vill få ersättning får vända sig till SJ och göra en reklamation, för ersättning för biljettkostnader.

Däremot kan passagerare inte räkna med ersättning för obehagliga resupplevelser, enbart utlägg som man kan ha haft i samband med resan, konstaterar Magnus Andersson.

Västtrafik får kritik

Även Västtrafik har fått mycket kritik för bristande information inom kollektivtrafiken.

Redan strax efter åtta på söndagsmorgonen ropade man ut i högtalarna på hållplatserna att de enda linjer som var i funktion var linje 1, 4, 5 och 11.

Men detta var inget som resenärerna kunde läsa på Västtrafiks hemsida.

- Det är rätt så irriterande. Jag steg upp tidigt och gick in och läste, och där stod ingenting och då var jag ändå ute i god tid. När jag kom till Drottningtorget fick jag veta att massor av linjer är inställda och nu har jag fått vänta i 40 minuter i kylan, säger Marie Jonsson.

ANNONS

Västtrafik väljer att slopa resegarantin även på söndagen.

- Vi kan inte leverera det vi vill göra och en garanti handlar om att man kan leverera. Så det är inte en fråga om pengar, det vill jag poängtera, utan om tydlighet gentemot kunderna, säger jourhavande chef Mikael Stjernberg.

Västtrafik har fått kritik för att informationen kring förseningar och inställda turer varit för dålig. Och Stjernberg håller med.

- Vi får jobba på att förbättra oss och förstärka när det kommer sådana här klass 2-varningar. I morse var hemsidan inte uppdaterad. Vi kommer att analysera detta för att kunna förbättra tydligheten, säger Stjernberg.

ANNONS