Effekterna av trängselskatten minskar

ANNONS
|

Trängselskatten i Göteborg drog in 65,2 miljoner kronor under april. Det var pengar som betalades av bilister som gjorde 11,7 miljoner passager.

Under april var det 14 procent lägre biltrafik genom betalstationerna, jämfört med samma månad för ett år sedan. I mars var motsvarande siffra minus 15 procent. Minskningarna av trafikflödet har avtagit månad för månad sedan trängselskatten infördes i januari.

På de centrala älvförbindelserna har det gått från minus 17 procent i januari till minus 12 procent i april.

Jämförelsen mellan månaderna haltar något på grund av helgdagar, men det ser ändå ut som om effekterna av trängselskatten fortsätter avta något. När avgifterna infördes i januari minskade den totala trafiken omedelbart med 20 procent.

ANNONS

De största effekterna i form av bättre framkomlighet och kortare restider märks på de stora infartslederna till Göteborg.

Och det bästa resultatet, mätt i minskad restid på grund av minskad trafik, är på E6 från Kungälv mot Tingstadstunneln. Där har restiden i snitt nästan halverats. Från 25 minuter i morgonens värsta rusningstrafik innan trängselskatt fanns till 14 minuter i april i år.

Det är fortfarande kortare restid även på de andra större infarterna till Göteborg, jämfört med för ett år sedan. Men det är mindre effekter än på E6.

Från Hjuvik till Bräckemotet har restiden i snitt minskat från 18 till 16 minuter. Två minuters restidsminskning noteras också på E20 från Partille mot Tingstadstunneln.

Totalt motsvarar det en trafikminskning på infartslederna under förmiddagens högtrafik med tre procent, jämfört med förra året.

Men med ökade trafikflöden ökar också restiderna något jämfört med de första månaderna efter förändringen. Det är dock för tidigt att dra säkra slutsatser om en sådan trend, enligt Karin Björklind på trafikkontoret.

- På vissa sträckor inne i stan är det dock problem med ökad trafik, säger hon.

När trängselskatten var ny minskade trafiken i innerstaden med 22 procent. I april var minskningen nere i 14 procent.

ANNONS

Att effekten avtar något framgår också av statistiken över restider på de större lederna i och runt Göteborg.

Att köra en förmiddag i rusningstrafik från Götaleden från Tingstadstunneln mot Järntorget tog fem minuter i april 2012 och precis lika lång tid samma månad i år.

Den som kör Västerleden från Fässberg till Kungssten kommer fram på sju och en halv minut, vilket är en knapp halvminut snabbare än innan trängselskatten fanns.

- Det ser ut som samma utveckling som vi såg i Stockholm när trängselskatten var ny där. Skillnaden är att det stabiliserade sig lite snabbare där. Här verkar fortfarande minskningen avta. Vi vet inte riktigt vad den skillnaden beror på, säger Maria Börjesson, trafikforskare på KTH.

ANNONS