Dyrare trängselskatt för lastbilar

ANNONS
|

- Det finns stora miljövinster att göra på differentierad trängselskatt för tunga lastbilar, säger Anders Roth, miljöchef på trafikkontoret i Göteborg.

- Trängselskatten kommer att vara positiv för miljön i och med att personbilstrafiken minskar i centrum. Men med en skatt som blir högre ju smutsigare lastbil man kör kan miljövinsterna fördubblas.

Roth räknar med att utsläppen av kväveoxider kan minskas med 50-100 ton per år.

Trafiknämnden i Göteborg godkände på onsdagen trafikkontorets förslag till differentierad trängselskatt för tunga fordon. Vägvalet reserverade sig mot beslutet.

ANNONS

Förslaget skickas nu till den statliga vägtullsutredningen som i februari skall lämna förslag till utformning av vägavgift för utländska fordon i Göteborg och Stockholm.

Enligt förslaget skal lastbilar betala 8-68 kronor i trängselskatt i lågtrafik och 18-78 kronor i högtrafik.

De renaste lastbilarna med motorer som klarar kraven Euro 6, som blir krav från och med 2014, får samma avgift som personbilar.

Kostnaden beror på lastbilarnas miljöprestanda och kopplas till miljöklassningen av motorerna

Om förslaget genomförs kommer det att gynna svenska åkare som i allmänhet kör med nyare och därmed renare lastbilar än många utländska åkare som kör med äldre och smutsigare lastbilar.

15 procent av de fordon som körs i trängselskatteområdet i Göteborg är lastbilar.

Vägtullsutredningens förslag kan troligen komma att genomföras 1 januari 2015.

ANNONS