Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

1/8

Dykare förberedda på ny färjekatastrof

Just nu pågår en stor internationell dykövning på Orust. Målet är att genomföra både snabbare och säkrare räddningsinsatser den dagen ytterligare en färja förliser i Östersjön.

En färja med 1 400 passagerare har vält och börjat ta in vatten utanför Svanesund på Orust. 200 personer befaras fortfarande vara instängda under vattenytan och väntar på att bli räddade. 

Så ser det fiktiva olycksscenario ut som närmare 100 dykare från sex länder runt Östersjön – Sverige, Finland, Danmark, Polen, Lettland och Litauen – övar på under två veckors tid. 

– Givetvis kommer helikoptrar och ytbärgare väldigt fort. Men de plockar ju bara de som är på ytan, står på fartyget eller finns i livbåtar. Det som sker under vattnet är fortfarande outvecklat, säger Jonas Westerberg som är projektledare för det treåriga projektet DiveSmart Baltic. 

Lär av italiensk katastrof 

Bakgrunden till övningen är den uppmärksammade förlisningen av kryssningsfartyget Costa Concordia utanför Italiens kust 2012 då 32 personer omkom. När en av räddningsledarna därifrån senare kom på besök till Sverige för att dela med sig av sina erfarenheter belystes stora luckor i hur en liknande händelse skulle samordnas här. 

Det gemensamma projektet startades när det visade sig att inte heller andra länder runt Östersjön visade sig vara förberedda för nästa stora – och enligt Jonas Westerberg ofrånkomliga – färjekatastrof.

– Det är inte en fråga huruvida om det kommer hända – utan om när det kommer hända, säger han.

Tid av avgörande betydelse

När GP kommer på besök övar dykarna på att skära sig in i båtskrov under ytan. De ska också ta sig in i luftluckor, hämta en person och därefter transportera denne till säkerhet. Men som allt annat när det handlar om livräddande insatser är tiden en avgörande faktor. Inte bara för att rädda liv – utan också för att räddningsinsatsen då blir allt svårare. Else Timms, koordinator från Kustbevakningen, exemplifierar med Costa Concordia. 

– Efter ett par dagar började maten där att ruttna i vattnet. Då kan man inte dyka ner i en vanlig dräkt där vatten kommer in på huden. Det kan också ha gått hål i en dieseltank. Då kan man inte heller dyka utan rätt utrustning, säger hon och fortsätter:

– Det är de största utmaningarna vi försöker möta genom de olika stationerna här. Sen är det också första gången många övar tillsammans med andra länder. Vid en tillbudsplats kommer visserligen de flesta att dyka tillsammans med sina jobbarkompisar. Men det är alltid bra att veta hur andra gör om det nu skulle bli så att man ska jobba tillsammans. 

"Vi måste samarbeta"

Tomasz Cisek från polska marinen dyker för första gången med Modris Karlsons från lettiska räddningstjänsten. Det är något ovant, men han tycker att det är viktigt att lära sig jobba ihop över landsgränserna. 

– Vi bor alla nära Östersjön. När en katastrof inträffar är vi beroende av varandra – då måste vi samarbeta, säger han. 

Mest läst