Jörgen Billman Transportledare på åkeriet GB Framåt i Göteborg har drabbats av dieselstölder.
Jörgen Billman Transportledare på åkeriet GB Framåt i Göteborg har drabbats av dieselstölder.

Dieselstölder ökar dramatiskt

ANNONS
|

Trots det väljer många att inte polisanmäla.

–Det är gigantiska siffror det handlar om och gigantiska mörkertal, säger Per-Arne Nilsson, pensionerad poliskommissarie, som fortfarande arbetar med transportstölder hos polisen i Västra Götaland.

Under förra året anmäldes 7300 dieselstölder i landet, till ett värde av 47 miljoner kronor, enligt P4 Väst. Värst drabbade är åkeriföretag och maskinentreprenörer. Försenade leveranser och förlorade marginaler kan bli följden.

–Detta är ett lika stort problem för infrastrukturen i Sverige som kopparstölderna är, säger Per-Arne Nilsson.

Dåliga marginaler

På transportföretaget GP Framåt i Göteborg har man satt upp ett högt staket runt sin verksamhet, men det stoppar inte tjuvarna.

ANNONS

–Vi har haft påhälsningar i år för ungefär 30000–50000 kronor. Vi är i en bransch med dåliga marginaler så det kan bli kostsamt, säger transportchef Jörgen Billman.

Just marginalerna kan också vara en orsak till stölderna.

–Vi har hamnat i en situation i Sverige där vi har en del systematiskt underbetalda chaufförer, många av dem måste stjäla för sin egen överlevnad, säger Per-Arne Nilsson.

På Stöldskyddsföreningen delar man bilden av att det finns lastbilschaufförer som stjäl för att dryga ut sin ekonomi.

–Det finns även lokala förövare som upptäckt att de kan tjäna pengar på det här sättet. Och andra stölder är väldigt organiserade, säger Lotta Mauritzson på SSF.

Viktigt att anmäla

Ofta används olika sorts slangar och pumpar vid stölderna.

–Vi har tre fall där rumänska lastbilar haft specialutrustade pumpar som sitter mellan drivhjulen för att kunna stjäla diesel, säger Per-Arne Nilsson.

Stölderna är en svår nöt att knäcka för polisen. I princip måste tjuven tas på bar gärning, enligt Per-Arne Nilsson. Men han betonar ändå vikten av att anmäla.

–Många anmäler inte till polisen för man tycker att polisen ändå inte gör någonting. Då har man inte förstått systemet. När vi väl får reda på vad som sker, det är då vi kan sätta in målinriktade insatser.

ANNONS

Skydda dieseltanken, till exempel genom att placera någonting framför den.

Installera slangningsskydd till tanken eller fordonet.

Använd larm och kameraövervakning. Larm kan verka avskräckande och kan användas tillsammans med övervakningskameror.

Tillsätt färgtillsats i tanken, så kallad blådiesel, som gör det lättare att spåra bränslet och gör det svårare att sälja vidare.

Ha kontakt med andra företagare i närområdet, det kan ge viktiga tips och ökar uppmärksamheten.

Källa: Stöldskyddsföreningen (TT)

ANNONS