"Det gav verkligen ingenting"

ANNONS
|

Ventilationsföretaget Ventab har drygt 70 anställda och är Göteborgsregionens största inom sin bransch. De letar ofta efter ny kompetens, men vd Hillevi Skötte skulle "aldrig komma på tanken" att använda sig av Arbetsförmedlingen vid rekrytering. Anledningen? Hon har dåliga erfarenheter.

– När vi skulle rekrytera en ny ekonomiassistent för tre år sedan vände vi oss till Arbetsförmedlingen, men det blev inte bra. Vi fick drygt 300 ansökningar, och majoriteten av dem som hade sökt hade varken intresse eller kompetens för jobbet, säger Hillevi Skötte.

"Vad gör det med deras självkänsla?"

Snarare var det kraven på att arbetslösa aktivt måste söka de jobb som läggs ut för att bli berättigad arbetslöshetsersättning som låg bakom mängden cv:n som Ventab fick in.

ANNONS

– Det blev ett väldigt stort och tidskrävande jobb för oss, som läste och svarade på varje ansökan vi fick in. Men också ett onödigt arbete för de arbetssökande, de vill ju inte heller söka jobb de inte är kvalificerade för. Vad gör det med deras självkänsla? Efter det har jag valt att inte gå genom Arbetsförmedlingen igen, det gav verkligen ingenting, säger Hillevi Skötte.

För att hon i framtiden skulle överväga att använda Arbetsförmedlingen, önskar hon att de läser in sig på deras bransch och skaffar kunskap om vad det är för typ av personal de söker. Men också att Arbetsförmedlingen själva gör ett urval på ett antal personer de tror hade platsat på tjänsten som läggs ut, i stället för att uppmana alla att söka.

– Arbetsförmedlingen behöver skaffa sig branschspecifik kunskap. Jag upplever att de inte förstår vad det är vi söker, att de inte har den kunskapen och inte heller försökt att få den, säger hon.

Egna kontakter istället

I dag använder Ventab sig av egna kontaktnät och till viss del annonsering på nätet och i tidningar vid extern rekrytering.

– När vi skulle rekrytera en ny ekonomichef för ett år sedan, använde vi oss av ett rekryteringsföretag. Men vi tänkte inte ens tanken att vända oss till Arbetsförmedlingen.

ANNONS

Överlag tror Hillevi Skötte att det finns en både vilja och ett behov hos många företag att hjälpa till att slussa ut arbetssökande i arbetslivet, om systemet bara fungerat bättre.

– Det måste vara enkelt att hjälpa till och det är det inte i dag i mina ögon. Hade det till exempel varit smidigt att ta in personer under kortare period, även om du inte kan behålla dem för alltid, tror jag väldigt många hade gjort det.

ANNONS