Theo Papaioannou, ordförande i Vägvalet.
Theo Papaioannou, ordförande i Vägvalet.

"Det går att banta ner paketet"

ANNONS
|

Daniel:

Trängselskatten har bland annat lett till en minskning av biltrafiken med ca 15 %. Som arbetade längs med Övre husarg/Sprängskullg. är skillnaden enorm. Istället för tutandes och avgasstinkande närmiljö kan vi ni ha öppna fönster och faktiskt sitta på uteserveringarna i närheten. Idag beräknas ca 400 personer dö på grund av luftföroreningar i göteborgsområdet. En minskande andel biltrafik är en nödvändighet om vi ska nå klimatmål, luftkvalitemål och skapa en attraktiv urban stadsmiljö.Hur vill Vägvalet uppnå en nödvändig minskning av biltrafiken på ett lika effektivt sätt som trängselskatten?

Theo Papaioannou: Minskningen på vägarna är ett faktum även om den kryper tillbaka. Det är aldrig bra när någon dör, det tror jag alla är överens om. Det finns dock flera andra sätt att förbättra miljön i staden. Vi har bl.a. lämnat ett förslag om Götaringen, en västlig ringled, för att ta trafiken runt Göteborg och inte rakt igenom. Något som kvarstår med trängselskatten.

ANNONS

Agnes: Varför är det en så aggresiv ton hos er som är emot trängselskatt? Beslutet har ju tagits i demokratisk ordning.

Theo Papaioannou: Jag tycker inte vi har en aggressiv ton. Jag uppmanar hela tiden till debatt och en sklig sådan. Hur beslutet är taget kan man se på olika sätt. Jag anser att folket inte varit delaktiga i beslutet och det märks med två krav om folkomröstningar som framförts oc hatt vi debatterar än idag.

Lars: Vilka huvudargument anser du det finnas för att avskaffa trängselskatten?

Theo Papaioannou: Den är orättvis och slår olika mot personer med olika lönenivåer. Någon som tjänar ca 20 000 kr och betalar ca 700 kr per månad i trängselskatt får en skattehöjning på 14 %. De som tjänar 50 000 - 80 000 får 3-7 %.

Pernilla: Vad säger du om att s, v och mp säger nej till folkomröstning?

Theo Papaioannou: Jag tycker de är verklighetsfrånvarande och att de inte lyssnar på vad opinionen vill. Framför allt MP sviker sitt partiprogram där det står klart och tydligt att stora beslut ska tas i samråd med medborgarna, t.ex. genom folkomröstningar.

Alexandra: Att bygga västlänken (tunnel) är på tok för dyrt och inte bra för miljön. Satsa pengarna på nya spårvägslinjer runt Hisingen istället. Vad kan erat parti göra för att stoppa detta odemokratiska dyra projekt?

ANNONS

Theo Papaioannou: Vi kan endast driva folkets vilja och det är det vi gör. Det är slutändan väljaren som bestämmer hur det ska bli. Använd därför er röst klokt i nästa val och i en folkomröstning. Det är den bästa medicinen för politiken.

Kristina: Tycker du att det är bättre att höja skatten?

Theo Papaioannou: Diskussionerna om skattehöjning är missvisande. Man utgår från att man ska höja skatten för nuvarande paket. Man kan mycket väl banta ned paketet, något Vägvalet lämnat förslag på. Istället för 34 mdr kr kan vi ha ett paket för 14 mdr. Utan skattehöjning. Men även med en skattehöjning om man vill. Vi håller dörren öppen.

Ivrare: Vad är det för fel på trängselskatt ? Det räddar ju både miljön och infrastruktur.

Theo Papaioannou: Trängselskatten är inte förankrad som den var i stockholm. Där fick man folkomrösta och anlednignen till införandet var miljö och att minska trängsel. I Göteborg ska den bidra till medfinansiering vilket innebär att vi måste köra bil för att få in pengarna. Det är en paradox som inte går ihop med att den är till för att rädda miljön.

Stina: Hur kan ni vara så oansvariga att ni riskerar att hela regionen blir utan den utbyggnad av vägar som behövs? Dyrt blir det också med folkomröstning. Vem ska betala den?

ANNONS

Theo Papaioannou: Vi är inte oansvariga. Att regionen skulle bli utan satsningar är ren skrämselpropaganda. Alla politiska beslut ändras hela tiden. Vi har lagt ett alternativt förslag som löser likartade problem. En folkomröstning kostar ca 8-10 miljoner kr. En nätt summa för att återupprätta demokratin.

Baren: Är det trängselskatten eran enda fråga? Om ni kan stoppa den , lägger ni av då?

Theo Papaioannou: Vi har lämnat budget till staden 2012, 2014 och lägger nu en för 2014. Ska på medlemsmöte ikväll för att klubba den. I den återfinns redogörelser för flera andra frågor såsom barnomsorg, äldreomsorg, skola, miljö, ekonomi, trafik m.m. Vad som händer med Vägvalet efter att trängselskatten är stoppad vet jag inte i dagsläget. Vi har ju bidragit i flera andra debatter också och varit en frisk bris i politiken som jag ser det.

Peter: Om ni stoppar trängselskatten kommer du avveckla partiet då?

Theo Papaioannou: Se gärna mitt tidigare svar till @Baren

RuneÅ: Hej Om vägvalet går till val på denna enda fråga och för övrigt använder sina mandat till att bevara nuvarande fördelning i fullmäktige. D.v.s. att valresultatet från 2010 behålls och den majoritet som nu finns bibehålls så kan jag tänka mig att rösta på er för att få bort skiten.

ANNONS

Theo Papaioannou: Det är ju svårt för oss att sia om vad vi får i nästkommande val. Vi kommer att gå till val på flera frågor dock. Hoppas de faller dig i smaken och att du röstar på oss i alla fall.

Johan: Är det sant att avgifterna skall höjas 2015? Om det är så, vad hindrar från att de höjer avgiften igen och igen?

Theo Papaioannou: Ja, avgifterna kommer att höjas 2015 och inget hindrar att de höjs ännu mer.

Kritisk gbgare: Om vi trängselskatten tas bort - vad händer med Västlänken?

Theo Papaioannou: Förmodligen borde den tas ur paketet då projektet endast lagts med i paketet för att motivera trängselskatten.

Anna: Håller du inte med om att det kommer bli väldigt dyrtv att riva upp paketet nu?

Theo Papaioannou: Nej, det gör jag inte. Man har tagit värre beslut i kommunfullmäktige som kostat skattebetalarna pengar i onödan. Det kan inte bli dyrare just nu eftersom tågtunneln Västlänken inte är byggd ännu. Projekteringen uppskattas till 500 miljoner kr. Hela tunneln kommer att kosta 20 mdr plus tilläggsinvesteringar på 35 mdr kr. Bättre att bromsa nu innan nästkommande generation skuldsätts över öronen.

ANNONS

Freddan: Hur resonerar ni när du anser att TSvavgiften slår olika hårt beroende på inkomst ? Samma system gäller ju alla fasta avgifter/skatter. Samma gäller ju för tex bilskatten.

Theo Papaioannou: Fast här pratar vi om en skatt som drabbar vissa beroende var de råkar bo. Det är en smygskatt för vissa.

Evert: Hur vill Vägvalet förbättra miljön?

Theo Papaioannou: Vägvalet tycker det är viktigt att minska klimatutsläppen, inte bara i Göteborg, utan i hela Sverige, och i hela världen. Klimatet är globalt, inte lokalt. Insatser ska göras där de gör störst nytta globalt och därför stöds de initiativ som beslutas på riksnivå. Detta kan exempelvis vara definition av och subvention till miljöbilar, satsningar på tåg- och kollektivtrafik m.fl. Sedan kan vi komplettera med åtgärder där luftkvaliteten i staden är dålig. Eller bygga bygga en ringled.

Johan: Går det verkligen att avveckla trängselskatten nu? Har det inte redan gått för långt?

Theo Papaioannou: Allt går att avveckla. Det finns inte ett enda politiskt beslut som inte går att ändra. Om det hade varit så skulle vi kunna lägga ned de allmänna valen vart fjärde år ;)

Lage: Hur många medlemmar har ni? Hur många röster fick ni i valet? Tror du ni överlever nästa val?

ANNONS

Theo Papaioannou: Vi har uppemot ca 180 medlemmar. Vi fick ca 16800 röster i valet 2010 på den korta tid vi hade att mobilisera oss på. Om vi överlever till nästa val är något som ni göteborgare avgör ;)

Bepa: Att Vägvalet är rätt ute i frågan om folkomröstning kommer vi att få se i nästa val till kommunfullmäktige då jag tror de kommer att gå fram rejält. Lycka till!!!

Mike: Hur kommer det sig att man placerat vägtullarna så att man kan åka från Majorna och hela vägen till Mölndal via Frölunda utan att behöva betala någon skatt?

Theo Papaioannou: Det är en bra fråga. Jag har inget bra svar på det.

Theodor: I media och i debatter har du sagt att det krävs en omställning till elbilar och bilar som går på andra fossila bränslen och så ska utsläppen minska och luften bli bättre. Du anser också att Indien, Kina och USA är stora bovarna till den globala uppvärmningen. “Då hjälper det inte vad lilla Göteborg gör. " Vad tänker du/Vägvalet göra för att förbättra klimatet i Göteborg när enligt Trafikverkets kapacitetsutredning kan biltransporterna öka med upp till 67% i Sverige år 2050?

ANNONS

Theo Papaioannou: Se tidigare svar till @Evert

Petra: Hur/Vad ska du och ditt parti göra för att förbättra luftkvaliteten och minska biltrafiken i Göteborg?

Theo Papaioannou: Se tidigare svar till @Evert

Bitterlycklig: Ang VV's inställning till miljöinsatser: varför utesluta det ena med det andra? Varför inte komplettera rikstäckande och globala insatser med lokala insatser, såsom trängselskatten?

Theo Papaioannou: För att trängselskatten är motstridig i Göteborg. Den går ut på att vi måste köra bil. Tvetydigt mål.

Mattias: Vad har Vägvalet för klimatåtgärder när det är faktum att i Göteborg dör varje år 200 personer av förorenad luft, orsakat bland annat på grund av de höga halterna av partiklar och utsläppen av kvävedioxider?

Theo Papaioannou: Se tidigare svar till @Evert

Skalman: Men statens krav för att medfinansiera paketet bygger ju på att kommunen får in pengarna från TS. Annars får hela paketet rivas upp.

Theo Papaioannou: Staten har sagt gång på gång att medfinansiering ska ske på frivillig basis från regioner och kommuner. Allt annat är ren lögn. De rödgröna vill gärna få det till att det tvingats men det är fel. Paketet kan förhandlas om.

Alexandra: Varför inte enbart bygga en stor station under Heden. Det skulle bli mkt billigare. trängselskatten kan man se över och låta folket få en folkomröstning. Tycker ni att vi kan ha en folkomröstning om gratis kollektivtrafik också?

ANNONS

Theo Papaioannou: Jag vet inte vad en station under heden skulle kosta. Vem som helst kan väcka ett folkinitiativ enligt grundlagen. Det står varje medborgare fritt ;) Vägvalet har gjort det en gång.

Kjell Svensson: När frågan beslutades fick ni chansen att reservera er eller var alla för TS då?

Theo Papaioannou: Ja, det fick vi. Alla var för utan Vägvalet och SD.

MikaelB: Hej Theo! OM det blir folkomröstning, kommer ni då tydligt att tala om för väljarna hur ni tolkar ett ”Nej till t-skatt” givet att valet genomförs med enkel formulering utan ”konskevensbeskrivning”. Tycker ni att övriga partier borde göra detsamma? Borde man inte beställa en opartisk utredning från Skatteverket med exakt vilken regionskattehöjning som skulle ge samma skatteintäkt som t-skatten inför en sådan ev omröstning? / Mikael

Theo Papaioannou: Som jag skrev tidigare så kan man lösa finansieringen på flera sätt. Det kan vara ett nedbantat paket, omförhandling med staten, skattehöjning. Jag tycker att vi ska rösta enligt den frågna som finns på namninsamlingen från GT. När vi vet resultatet så kan vi bestämma hur det ska hanteras.

Mikael : hej Theo. Bra att ni står upp för detta helt onödiga tänkande, man bara undrar på vad hela slutnotan hamnar på. Den som idag finns kommer inte att räcka på långa vägar. Utan det kommer mer kostnader. Bättre att flytta ut trafiken från stan istället.

ANNONS

Karlsson: Tror du att det blir en folkomröstning om trängselskatten? Moderaterna har sagt att de vill att frågan ska vara "Trängselskatt ja/nej", kommer de rödgröna att acceptera den frågeställningen?

Theo Papaioannou: Jag tror att det blir en folkomröstning eftersom det skulle bli väldigt konstigt för M om de svängde nu. Just nu når man inte 54 nej-röster och därmed är folkomröstning säkrad. Jag tror att M kommer att låta frågan vara då Jonas Rnsgård sagt detta i media. Sedan tror jag att de rödgröna kommer att göra allt för att ändra frågan då de är livräddad för resultatet. Men då finns en risk att vi överklagar beslutet.

Minna: Tio miljoner till t ex barnomsorgen skulle sitta fint. Skola och omsorg är drabbade av stora nedskärningar. Bryr ni er inte omdet?

Theo Papaioannou: Vi bryr oss om det i allra högsta grad och jag föreslår att du läser vår budget på vår hemsida. Vi vill avveckla stadsdelsnämnderna så att likvärdighet uppnås i hela staden och inte styrs av hur mycket pengar varje stadsdelsnämnd har och drabbar t.ex. barnomsorgen.

Sigge: Är det en möjlighet att sälja av något eller några av de 130 kommunala bolag för att ersätta TS eller vill politikerna hålla fast vid sina styrelseposter och arvoden? Det gick ju bra i Malmö. Jag tycker att Vägvalet har tagit ett mycket stort ansvar med att ifrågasätta tokiga beslut som västlänken. Med ökat antal miljöbilar och el bilar kommer miljön bli mycket bättre så vad föreslår ni som morot till dessa bilar.

ANNONS

Theo Papaioannou: Tack för ditt stöd! Allt är möjligt men som jag skrev tidigare till @mikaelb så vår vi först folkomrösta och sedan se vad som ska göras. Gällande miljöbilar så subventioneras det via staten idag och det stödjer vi.

Järnvägsutredare: Eftersom det enda realistiska alternativet till Västlänken (Västlänken 2021 är inte tekniskt genomförbar och hade även varit mycket dyr att bygga) är "förstärkningsalternativet" dvs en breddning av Göteborg C till minst 28 spår inkl ny Gårdatunnel och järnvägsinfrastruktur för tågsortering (bredare midja) i Gullbergsvass för uppskattningsvis 10-12 miljarder (omräknat med byggprisindex etc). Hur ställer sig då Vägvalet till alternativen för att inte omöjliggöra en utbyggd tågtrafik i Västsverige (Gbg C är som bekant den mest akuta delen i järnvägssystemet framöver)? Både vad gäller finansiering, nyttor och samhällsekonomi?

Theo Papaioannou: Jag håller inte med dig om att Västlänk 2021 inte är genomförbar. Den har aldrig utretts och det var det vi begärde med en motion i kommunfullmäktige. Jag lyssnar hellre på Riksrevisionens kritik om att Västlänken är samhällsekonomisk olönsam och att det krävs ytterligare 35 mdr kr i tilläggsinvesteringar. Någon måste betala och jag anser att det är för osäkert projekt.

Theo Papaioannou: Tack alla för era frågor. Detta var väldigt kul och jag är ledsen att jag inte kunde svara på alla. Men det går alltid att kontakta mig på Twitter eller via vår hemsida. Ha det gott i det soliga vädret!

ANNONS

ANNONS