Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/4

"Det är ett antal sakfrågor där vi inte förstår varandra"

Ulf Kamne ångrar inte att man prioriterat Skeppsbron och Frihamnen – trots att prestigeprojekten kört fast samtidigt som staden skriker efter bostäder. Han medger att det rödgröna samarbetet kärvar, men hoppas ändå på en chans efter valet.

Vid kajkanten står ett par bilar som säkert inte klarat kraven om vi fått miljözoner i innerstaden. Men i övrigt finns det mycket på Ringön som förklarar varför Miljöpartiets förstanamn Ulf Kamne valt den här mötesplatsen: det är småskaligt, kreativt och lite vildvuxet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Göteborg inne i ett stort utvecklingssprång. Det finns ett ekonomiskt tryck. Det händer mycket. Men det här är en sådan plats , där vi inte sagt: "riv allt och bygg nytt". Vi har inte bestämt allt i förväg. Det är kreativitet på ett annat sätt, säger han.

Under gymnasietiden var Ulf Kamne medlem i MUF. Senare tilltalades han av Centerpartiet när de hade en paroll som gick ut på att "jorden ska nyttjas, inte utnyttjas".

– Under en period var jag mer vänster också, innan jag landade hos Miljöpartiet för att de ser helheten och det gröna perspektivet i allt.

Stort behov av bostäder

Efter att ha arbetat för Naturskyddsföreningen valde han att istället engagera sig partipolitiskt och sedan 2014 är han kommunalråd och politiker på heltid.

– Det har aldrig varit så att jag bestämt mig för att satsa på politiken. Det har blivit utifrån intresse och engagemang.

Hur är det att vara heltidspolitiker?

– Det är väldigt intressant och man hamnar i många spännande sammanhang. Samtidigt är det otroligt krävande och mer inkräktande på privatlivet än jag tänkt mig. Jag jobbar hemifrån tidigt på morgonen, hela dagen och ofta hela kvällen. Det kanske inte är 100 timmar i veckan, men mycket mer än 40 i alla fall.

I kommunstyrelsen är Ulf Kamne ansvarig för stadsbyggnadsfrågor och där syns en ljusning: det finns klart fler bostäder i godkända detaljplaner och byggandet har börjat komma igång. Samtidigt står stora prestigeprojekt – som utbyggnaden av Frihamnen och Skeppsbron – stilla, på grund av att svårigheterna visat sig större än väntat och att kostnaderna skenat iväg.

Har prestigeprojekten slukat för mycket kraft i ett läge då staden behöver bostäder här och nu?

– I efterhand kan man alltid säga att man borde gjort någonting annat. Samtidigt vet man inte vad man fastnat på om man prioriterat annorlunda. Min bild är att kommunens organisation inte är tillräckligt väl uppbyggd för att hantera de här stora projekten. Jag ville ju gå vidare med facknämndsöversynen och modernisera, så att vi inte har den här stuprörsorganisationen som vi har i dag, som ger varje delaktör möjlighet att blockera allt i varje skede.

Flyttkedjorna fungerar inte

Hade det inte varit lättare att komma fram med bostäder i nordost, där det är en stor trångboddhet, istället?

– Inte med den fastighetsekonomi som finns i dag. Sedan staten drog sig tillbaka sin finansiering, så är det privatmarknaden som styr. Och det har inte funnits en marknad i nordost förrän det senaste året. Hela planeringsprocessen har styrts av var det finns intresse. Samtidigt har vi ju en uttalad inriktning mot att förtäta och bygga ihop staden från centrum och utåt, och den tycker jag är väldigt bra.

Varför?

– Vi har byggt in oss i ett bilberoende. Och när man bygger delar som inte hänger ihop, så ökar risken att delarna blir ekonomiska olika, att staden blir segregerad. Om allt hänger ihop blir skillnaderna mindre tydliga.

Samtidigt blir det som byggs här väldigt dyrt. Hur kommer ni åt det?

– Att nybyggt är dyrt är inget nytt. Men det blir ett problem i och med att flyttkedjorna inte fungerar. Det vi försöker göra nu är att jobba med styrda hyror. I Frihamnen, till exempel, ska en del av lägenheterna ha en högsta hyra på 6 000 kronor för en trea. Fastighetsnämnden har samma uppdrag när det gäller markanvisningar, så att en del av det nybyggda får ett lägre pris.

Bostadsbyggande är er fråga i det rödgröna samarbetet – hur reagerade du på Socialdemokraternas vallöfte nyligen om att bygga 60 000 bostäder på tio år?

– Vad ska man säga? Glatt överraskad, kanske. Jag har brottats med att Trafiknämnden med socialdemokratisk ordförande har prioriterat annat före bostadsbyggande. Det har hämmat kapaciteten att bygga ut.

"Vi håller de rödgröna linjen"

Bara glatt överraskad?

– Man kan inte gå runt och sura. Målet måste ju vara att vi ska bygga bostäder och jag vet ju vilka det är som ansträngt sig för det hittills. Jag såg inte att de föreslog någon åtgärd, utan det var ju ett mål de satte – och det är väl bra.

Det rödgröna samarbetet har inte varit utan bekymmer på sistone. I flera fall – som bytesaffären i Rannebergen, spårvägens framtid och arenafrågan – har oenigheten varit stor och konflikterna öppna och tydliga.

Hur ser du på det?

– Ja, det är ett antal sakfrågor där vi inte förstår varandra. Men vi är ju olika partier. När vi förhandlar inför en mandatperiod och kommer överens om olika saker, då inordnar man sig i det sedan. Om vi inte har gjort det och ett av de andra partierna föreslår något som går rakt emot det – då kan jag inte backa upp det.

Utifrån ser det ut som det blivit mer turbulent. Håller du med om det?

– Det har varit några frågor där Socialdemokraterna valt en annan linje än vi och Vänsterpartiet. Min bild är att det är vi som håller den rödgröna linjen, och att Socialdemokraterna väljer en annan. De är väl stressade inför valet och har ett starkt behov av att profilera sig. Jag tror att det är en dålig grund för att bedriva politik.

Hur påverkar det förutsättningarna för ett nytt samarbete efter valet?

– Att vi går åt olika håll just nu hänger säkert ihop med valet, att vi vill visa vad vi vill som partier. Efter valet blir det en annan sak. Min ambition är i alla fall att hitta en fungerande rödgrön majoritet, där vi får utslag för vår politik.

MP straffas i opinionen

Är ett nytt rödgrönt samarbete ert enda alternativ?

– Jag ser det absolut som huvudalternativet. Det är S och V vi har närmast oss. Men, som sagt, vi vet inget om vad som händer efter valet.

Medan Vänsterpartiet går starkt i opinionen, inte minst lokalt, så har Miljöpartiet tappat under mandatperioden, både på det nationella planet och i de lokala mätningar som gjorts. Ulf Kamne konstaterar att partiet lidit av att ingå i regeringen. Men varför det ser likadant ut lokalt har han inget riktigt svar på.

– Det skulle smärta mig om Vänsterpartiet lokalt är bättre på att kampanja än vad Miljöpartiet är. Politiskt vet jag inte vad de kan skryta med som de hämtat hem. De har lagt mycket energi på att bråka om LOV. Men den går ju igenom ändå, så det är ingen vidare framgång. Men jag ska inte recensera dem för mycket. Vi har ett bra samarbete med Vänsterpartiet – det har vi inte alltid haft.

LÄS MER: Här hittar du intervjuerna med övriga lokala partiers toppkandidater.

FAKTA: Arne Larsson möter de lokala partiernas förstanamn

Inför valet i höst intervjuar GP:s politikreporter Arne Larsson partiernas förstanamn på kommunlistorna, på en plats i Göteborgs om de själva valt. Miljöpartiets Ulf Kamne har valt Ringön, eftersom det är en del av staden där man kreativiteten tillåts flöda.

Läs mer om Partiernas toppkandidater i Göteborg
Mest läst