Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"De ska ta ställning för hyresgästerna"

Hyresgästföreningen kläms mellan arga hyresgäster och ett lagstadgat ramverk som ofta ger värden rätt.

På Styckjunkaregatan i Kviberg väntas hyran för en tvåa höjas från omkring 4000 kronor till cirka 6000. De boende försöker gemensamt kämpa emot, men beklagar att Hyresgästföreningen inte backar upp bättre.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Jag hade velat se att de gick ut och tog ställning för hyresgästerna, även politiskt. Jag önskar att Hyresgästföreningen kunde ta kampen och mobilisera på riktigt, säger Towe Landin som bor på Styckjunkaregatan.

Så här låter det rätt ofta när fastigheter ska renoveras och hyrorna därefter höjs. Ett vanligt fenomen nu när lägenheterna från miljonprogramsåren på 60-talet behöver omfattande renoveringar. Pennygången i Högsbo är ett annat aktuellt exempel i Göteborg. Där vill Stena fastigheter höja hyrorna med 60 procent.

- Vi har en stor utmaning framför oss, säger Anna Lönn Lundbäck, regionchef på hyresgästföreningen i Västra Sverige.

Hon vill ha mer dialog med värdarna om vilken standard man ska renovera till och om möjligheten att göra till- och frånval som kan påverka hyran.

Men många hyresgäster säger att de tycker att ni är för flata i förhandlingarna. Hur reagerar du på det?

- Vi måste bli vassare och duktigare i vår argumentering. Men jag tycker också att man måste titta på ramverket som i dag gynnar värdarna. Där finns ett gemensamt samhällsansvar, säger Anna Lönn Lundbäck.

Om inte värden kommer överens med sina hyresgäster går ärendet vidare till hyresnämnden. Under de senaste 2,5 åren har 34 ärenden när det gäller det som på lagspråk kallas "godkännande av förbättringsåtgärder" avgjort i hyresnämnden i Göteborg. I 32 av dem gick nämnden på värdens linje.

Barbro Engman är ordförande i hyresgästföreningen för hela Sverige. Liksom Anna Lönn Lundbäck betonar hon vikten av att få igång en diskussion med hyresvärden på ett tidigt stadium. Går det till rätten är det nästan alltid kört för de boende. Därför vill organisationen verka för en förändring av spelreglerna.

- Under Mona Sahlins tid påbörjades en utredning om hyresgästernas inflytande. Den lades ner. Nuvarande bostadsministerns Stefan Attefall har lovat "att titta på detta" men ännu har vi inte sett något resultat, säger Barbro Engman.

Anna Lönn Lundbäck tycker att hyresföretag som Stena ska tänka sig för. När det gäller Pennygången har bolaget sagt att de kalkylerar med att en tredjedel av de nuvarande hyresgästerna flyttar efter renoveringarna.

- Bakom varje hyreskontrakt finns en människa av kött och blod. Makt och pengar borde medföra ett ansvar, säger Anna Lönn Lundbäck.

Hon är övertygad om att den här typen av enbart krassa ekonomiska överväganden slår tillbaka på bolagen och skadar varumärket på sikt.

Anna Lönn Lundbäck vill också framhålla att det finns många hyresvärdar som renoverar regelbundet och som gör större arbeten i dialog med sina hyresgäster.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.