Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

1/9

De cyklar för sina egna och stadens lungor

Göteborgs stads supersatsning på cykling halkar efter. Men det finns de som tar saken i egna händer.

Klockan närmar sig sex. På Väderkvarnsgatan är Robin Olsson i full färd med att stuva undan bord och stolar från kaféet Llama Lloyds uteservering. Fönsterbrädan pryds av en gul cykel i plåt bredvid ett magasin med parollen "Främja friheten med cykel". På trottoarkanten står ett gäng cyklister samlade, redo. Det är dags för Slörull – cykelkulturkaféets månatliga cykeltur i stan.

– Det är ett jättekul initiativ och man får se mycket. Sen är man alltid glad när man cyklar. Det frigör lycka i kroppen, säger Per Söreke som är en av de som slutit upp.

Han har cyklat med på flera Slörullar. Det har även Anneli Svensson, som driver en cykelverkstad vid Röda Sten.

– Jag var till exempel med när vi cyklade till Ballograf-fabriken. Jag hade ingen aning om att jag var så intresserad av kulspetspennor, säger hon och ler.

Började som trygghetsprojekt

Cykelfantasten Robin Olsson som driver Llama Lloyd är Slörullens initiativtagare. Projektet springer ur en global rörelse med rötterna i Detroit, där människor började cykla i grupp av trygghetsskäl.

– Slow roll-rörelsen började som ett sätt att känna sig trygg i områden där man kanske inte gör det. Men det finns ju inga sådana områden i Göteborg riktigt, så vi cyklar till ställen som jag eller övriga är nyfikna på, berättar han.

I kväll går turen till Linnégatan för ett glasstopp. Drygt tio glassugna cyklister trampar makligt efter Robin Olssons ryggtavla genom Kville, förbi Frihamnen och upp på Götaälvbron. Här blir det lite motigt, men uppe på brons högsta punkt får vi en paus med utsikt. Kvällssolen reflekteras i Läppstiftets glaspaneler.

– Det var ändå värt backen för den här utsikten, konstaterar Lisa Johansson.

"Cyklar överallt, året runt, jämt och ständigt"

För Robin Olsson startade cykelkulturkaféet med en självskådande busstur genom Laos.

– Jag satt och funderade på hur jag ville att min vardag skulle se ut. Tänkte på mitt arbetsliv och vilka grejer jag tyckt om, och kom fram till att jag ville jobba med människor och vara kreativ, säger han.

Så vaknade idén om ett kafé, till en början inriktat på musik och mat. Cyklingen kom in i bilden först lite senare. För sex, sju år sedan blev Robin Olsson heltidscyklist.

– Någonstans där började jag förstå att cykeln är lösningen på så sjukt många problem vi har i städer i dag. Utefter det har jag börjat lobba för cykeln mer och mer. Nu cyklar jag överallt, året runt, jämt och ständigt.

Fördelarna med cykling framför andra transportmedel är många – både för hälsan, plånboken och miljön.

– Essensen av det hela är väl att människan på cykeln mår bättre och staden mår bättre, säger Robin Olsson.

Göteborgssatsningen hamnade i kläm

Mellan 2016 och 2019 ska Göteborgs stad investera rekordsumman 400 miljoner på cykelsatsningar, med det uttalade målet att tredubbla antalet cykelresor till år 2025. Men med stora byggprojekt som Västlänken i full gång har satsningen halkat efter. I slutet av förra året rapporterade GP att kommunen bara lyckats göra av med hälften av 2016 års cykelbudget, och att flera beslutade projekt sköts på obestämd framtid.

Lars-Erik Lundin är trafikingenjör och cykelsamordnare på Trafikkontoret. Han tror att tredubblandet av cykelresorna är ett realistiskt mål.

– Vi har en handlingsplan som vi försöker följa. Just nu håller vi på med Delsjöns cykelbana och bygger om Mariagatan till cykelfartsgata. Vi försöker bygga cykelbanor där det inte störs av andra projekt, säger han.

Flera andra projekt är också planerade för 2017. Men om alla verkligen kommer att bli av är svårt att säga.

– Förhoppningsvis blir de utförda i år. Delvis kommer de nog att utföras. Men vi kan ju aldrig lova, säger Lars-Erik Lundin.

Vill uppmuntra folk att cykla mer

Enligt Robin Olsson ligger Sverige efter både andra länder och andra svenska städer gällande cykelinfrastruktur och cykelkultur.

– Göteborg är godkänd som cykelstad, men det blir svårt att tredubbla cyklingen om man bara är godkänd. Då måste man bli bra, och det är man långt ifrån än så länge. Gällande cykelkultur ligger vi långt bakom Stockholm till exempel. Där händer det mycket mer, säger han.

Samtidigt menar han att det inte bara är kommunen som ska bära ansvaret.

– Det finns mycket kommunen kan göra som de inte gör. Det är ju de som måste göra de stora sakerna. Men samtidigt kan man på individnivå försöka skapa en cykelkultur, vilket är vad jag gör med kaféet och Slörullen. Jag försöker visa folk att det är roligt att cykla. Många har glömt det, de har ju inte cyklat på 20, 30 år sedan de var barn.

Göteborg bättre än Barcelona

Gruppen med slörullande cyklister har nått fram till Linnégatans kullersten. Vi parkerar våra cyklar och bjuds på en snabbkurs i glassmakeri av glassmästare Nicklas Uhrbom Eriksson. I ljuset av kvällens tappraste solstrålar blir en kula mangosorbet ett fint avslut på turen.

Anna Arasa från Barcelona konstaterar att Göteborg ändå är en helt okej cykelstad.

– Det är bättre att cykla i Göteborg än i Barcelona. Där ligger hela stan på ett berg. Det blir för jobbigt.

Fakta: Slörull

Slörullen är en social cykeltur i lugn takt till olika platser i Göteborg. 

Tidigare turer har exempelvis gått till Kajodlingen, Kulturtemplet i Majorna och Ballograf-fabriken i Frölunda.

Avgår från cykelkulturkaféet Llama Lloyd på Hisingen kl 18 sista onsdagen i månaden, mars till oktober.

Mest läst