Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/2

Därför skuldbeläggs våldtäktsoffer

Våldtäktsmyter, låg sympati och definitionen av samtycke. Det är tre huvudorsaker till att våldtäktsoffer skuldbeläggs. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.

Det är doktorand Kerstin Adolfsson på GU som skrivit avhandlingen där drygt 3 800 personer svarat på frågor som rör en fiktiv våldtäktssituation.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Skuldbeläggande har man forskat på jättelänge. Det vi kan se här är att man ska fokusera på personliga faktorer på de som skuldbelägger, snarare än själva våldtäktssituationen, säger hon.

Dåligt bemötande

I avhandlingen slår hon fast att i de fall där våldtäktsutsatta personer blir dåligt bemötta av personer som ifrågasätter vad hen blivit utsatt för bland annat kan visas genom att man misstror berättelsen, förminskar förövarens ansvar eller att man rent av skuldbelägger den utsatta.

– Någon kan dels säga att man får skylla sig själv eller visa att man inte tar händelsen på allvar. Men det kan också vara så att man skyller händelsen på att det är alkohol inblandat eller att man inte kan kontrollera sina sexuella drifter till exempel, säger Kerstin Adolfsson.

Andra betydande orsaker till skuldbeläggande, visar avhandlingen, är hur personer uppfattar samtycke och att de känner låg sympati för de utsatta.

Sedan 70-talet har forskare undersökt varför människor skuldbelägger offer i samband med våldtäkter. Det som är nytt med Kerstin Adolfssons avhandling är att man undersöker vad som är viktigast: själva våldtäkten – eller personliga faktorer hos den som skuldbelägger.

Utbildning viktigt

Slutsatsen är att utbildning hos både närstående och rättsinstanser är det viktigaste för ett förändrat beteende, menar Kerstin Adolfsson.

– 80 procent av åklagarväsendet har utbildning i sexualbrott, men bara tio procent av polisen. Det säger någonting om att vi har saker att jobba på. Mer utbildning och kunskap, minska folks tro på myter och förbättra sexualundervisningen är viktigt, säger hon och tillägger:

– Sexualundervisningen i skolan måste fokusera på när någon blir våldtagen, inte om. Det sker så många våldtäkter per dag, främst i hemmet, så om en skola är beredd på att det kommer hända kommer man som utsatt våga prata om det mer och bli bra bemött.

Mest läst