Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Cykelfrämjandets kravlista

Separera gående från cyklister. Och bygg tvåfiliga cykelvägar så att alla kan hålla sitt tempo. Det tycker Cykelfrämjandet. Trafikkontoret funderar på saken.

I onsdags berättade GP att cykelstaden Göteborg får lågt betyg av cyklisterna. Detta trots att trafikkontoret satsar 78 miljoner kronor på nya cykelbanor under året.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Christian Juul på Cykelfrämjandet tycker att satsningen är bra, men menar att det är problematiskt att cyklisterna nästan alltid delar ytan med gångare.

– Gångare och cyklister håller väldigt olika hastighet och bör separeras tydligt, med gatstenar och färgmarkering till exempel. Titta bara på Köpenhamn, där fungerar det, säger Christian Juul.

Han lyfter fram Holland som ett annat föregångsland. Där är cykelbanorna inte bara isolerade från gångarna. Det finns två filer: En fil för dem som cyklar med barn eller med en hund i cykelkorgen. Och så en fil för dem som cykelpendlar och kanske kör i 40 km/tim.

– Det är både trafiksäkert och effektivt. I dag är det inte alltid så roligt att vara cyklist, trots att politiker ofta har ökat cyklande som mål, säger Christian Juul.

Kerstin Månvind bor i Lunden och cyklar dagligen till Avenyn, där hon arbetar i butik. Hon tycker att idén om separerade cykelbanor är bra.

– Det är ganska ofta som turister och andra fotgängare vinglar ut på cykelbanan. Frågan är bara om det får plats både cykelbanor och gångbanor i centrum. Vi har ju spårvagnar också. Och biltrafik, säger hon.

En annan som har många års erfarenhet av cykelstaden Götborg är Jonas Ousbäck. Han har cyklat i 15 år.

– Antingen får vi samsas med fotgängare eller också med bilister. Inget av det är särskilt bra. Det är dags att agera, säger han.

Trafikkontoret, som ansvarar för cykelbanorna, är inte främmande för tanken. De arbetar just nu på en omfattande cykelplan där cyklistens roll i Göteborg ses över.

– Det finns idéer om att separera gående och cyklister. I dag upplevs det nog som ett problem av många. Vi har pratat om tvåfiliga cykelvägar också. På vissa ställen kan det nog gå, men det är alltid en konflikt om plats i centrum, säger Mattias Junemo på trafikkontoret.

Ett första utkast av cykelplanen väntas vara klart till hösten. Därefter ska dokumentet behandlas politiskt.

GP 8 maj.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.