Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/2

Centerpartiets förslag: Sänkt trängselskatt för elbilar

Centerpartiet i Göteborg vill att elbilsägare bara ska betala halva trängselskatten. Men innan förslaget kan läggas krävs det att riksdagen ändrar på regelverket.
– Om vi får med oss andra partier i riksdagen är svårt att svara på, säger Emmyly Bönfors (C).

Centerpartiet i Göteborg vill driva på en omställning av fordonsflottan genom att ägare av el- och vätgasbilar ska betala hälften så mycket trängselskatt som alla andra.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi vill gynna dem som gör gott för miljön genom att de premieras, säger Emmyly Bönfors, ordförande för Centerpartiet i Göteborg.

C vill att trängselskatten reformeras till två delar: en för trängsel, och en annan för utsläpp och miljöpåverkan.

– Man hade kunnat föreslå en helt slopad avgift för de miljövänliga, men vi vill fortfarande komma åt trängseln. Därför föreslår vi en avgift för bägge delar, säger Emmyly Bönfors.

Ska driva frågan i riksdagen

I dagsläget är trängselskatten en statlig skatt och det är riksdagen som beslutar om hur den tillämpas.

C har ett stämmobeslut på att trängselskatt ska beslutas kommunalt och regionalt, och kommer att driva frågan i riksdagen.

Skulle man lyckas med det, kräver det förstås också att Centerpartiet finns representerat i Göteborgs fullmäktige, vilket partiet inte är i dag men skulle kunna vara efter valet.

I helhet återstår alltså några steg innan förslaget kan bli verklighet.

– Om vi får med oss andra partier i riksdagen är svårt att svara på, men jag tycker inte att en ändring känns särskilt långt bort, säger Emmyly Bönfors.

Varför vill ni att frågan ligger hos kommunen och regionen?

– Vissa av de här betalstationerna har hamnat på ställen som inte är särskilt bra, det skapar inlåsningseffekter. Om kommunen har rådighet får man mer inflytande över utformning och var det ska ligga, det är ju vi som har lokal kännedomen.

"Tror inte alls på det här"

Trafikkommunalråd Shahbaz Khan (S) säger att han inte tror på att lösningen får önskad effekt.

– Nej, jag tror inte alls på det här faktiskt. Det låter bra, men i praktiken skulle det inte funka, säger han.

Han anser att C:s förslag skulle innebära mer trängsel.

– En av de största delarna av trängselskatten är ju frågan om trängsel och utrymme, en elbil tar fortfarande plats, säger Shahbaz Khan.

Han menar att Bonus malus-systemet, som innebär att försäljning av nya bilar med låga utsläpp premieras med en bonus och de med höga utsläpp får förhöjd fordonsskatt, ger en större effekt.

– Det ger en omedelbar effekt för elbilsförsäljning i hela landet, inte bara lokalt.

Socialdemokraterna anser att trängselskatt ska förbli en fråga för rikspolitiken. Däremot ser partiet gärna ett större justeringsutrymme på lokal nivå.

– Vissa ändringar bör kunna göras lokalt, det ska inte krävas riksdagsbeslut. Vissa frågor borde hanteras snabbare också, till exempel tog Backaundantaget för lång tid, säger Shahbaz Khan.

Mest läst