Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Götatunneln.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Byggplaner kan stänga tunnelrör

Ett av rören i Götatunneln kan komma att stängas av under bygget av Västlänken. Nu ska Göteborgs stad se över alla kommande trafikstörningar.

En ny bro över Göta Älv. Sänkningen av E 45. Och Västlänken. Flera stora byggprojekt kommer att påverka framkomligheten i centrala Göteborg under åtminstone tio år framöver. Därför har Göteborg stad tillsatt en grupp som ska samla in material från de olika projekten och ta fram en plan för hur trafiken ska kunna ledas fram under tiden.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Arbetet har precis börjat, berättar Johanna Rödström, ansvarig för samordning och koordinering av framkomlighetsfrågor inom Västsvenska paketet. Området man tittar på är hela staden, från E6 i norr till Åbromotet i söder. Området runt Centralen är av extra stort intresse, eftersom så mycket kommer att ske där.

- Det kommer vi att behöva titta mer i detalj på, säger hon.

I höst ska gruppen presentera en första bedömning av det samlade läget.

Men redan nu finns några konkreta exempel på sådant som kan leda till stora störningar. Som GP berättat tidigare kommer bygget av Västlänken kraftigt påverka trafiken kring Korsvägen. Även runt Centralen och Järntorget kommer bygget av tågtunneln leda till trafikomläggningar.

När underlagen till järnvägsplanen arbetades fram under förra året gjorde Trafikverket bedömningen att Götatunneln skulle komma att stängas av helt under upp till ett år när tunnelbygget vid tunneln sker.

Nu säger Bo Larsson, projektledare för Västlänken, att det kommer bli mindre än så. Men exakt hur det kommer att se ut kan han inte ge besked om.

- Vi tittar på olika alternativ och jobbar för att minimera störningarna. Vi ser inte längre scenariot att Götatunneln ska stängas av helt, säger han.

Det värsta scenario som han ser i dag handlar om att stänga av ett tunnelrör åt gången, så att han i stället för att leda bort all trafik från tunneln köra trafik åt båda håll i samma rör.

Men Bo Larsson utesluter inte heller att man kan klara passagen vid Götatunneln utan att den stängs av alls.

- Så kan det bli, men det beror på hur det ser ut när vi kommer fram till passagen för Götatunneln. Vi får avvakta och se hur det är när vi kommer dit.

Hur kommer det sig att ni trodde att hela tunneln skulle stängas av för ett år sedan – och i dag säger att det som värst blir halva?

- Vi har mer detaljkundskap i dag än vi hade för ett år sedan. Vi jobbar på att hitta lösningar som gör att vi har en fungerande stad under hela byggtiden.

Planerad byggstart för Västlänken är januari 2018. Exakt när en eventuell avstängning av Götatunneln kan bli aktuell är inte klart.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.