Butiker tävlar i juligare julskyltning

ANNONS
|

Tävlingen går ut på att skapa det finaste, vackraste, roligaste mysigaste eller vad det nu kan vara i skyltfönstret. Och för butiksägarna, och fastighetsägarna ytterst om att, förstås, sälja mer. Alla - kunder, flanörer, förbipasserande - kan rösta på sin favorit genom att sms:a de uppgifter som står på tävlingsdekaler i skyltfönstren.

Startade under lördagen

Tävlingen startade på lördagen och pågår en vecka. Temat är juligare jul och 26 butiker deltar, på gator som Södra Larmgatan, Vallgatan, Korsgatan och några andra runt omkring.

– Vi kör igång denna tävling i år, som ett försök, så får vi se hur det går, säger Lena Dalerup, ny vd på samarbetsorganisationen Innerstaden Göteborg.

ANNONS

Innan hon flyttade till Göteborg arbetade Lena Dalerup i många år med innerstadsutveckling i den holländska staden Haag.

– Haag är ungefär lika stort som Göteborg, ligger vid havet, med en ganska liten innerstad med kanaler och ungefär samma väder, berättar hon.

Också i Haag var hon med och drog igång en tävling i julskyltning, för tiotalet år sedan.

– Jag såg då att vii Sverige låg väldigt långt framme när det gäller butiksskyltning. Här i Göteborg tänker jag framförallt på NK:s enormt fina julskyltning på Östra Hamngatan som alltid dragit mycket folk, säger Lena Dalerup.

Proffsig tävling

I Haag deltog fler och fler butiker i tävlingen och deras skyltning blev proffsigare och proffsigare, berättar Lena Dalerup.

Slår denna första tävling i Göteborg väl ut för butikerna kan initiativet komma att utökas med till exempel utbildningar för butiksägare och -personal.

– Det är viktigt att handeln i innerstaden hela tiden utvecklas och det kommer att bli extra viktigt de närmaste åren då det kommer att pågå väldigt många stora byggen i centrum som annars kan skrämma bort kunder, säger Innerstaden vd Lena Dalerup.

ANNONS