Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

5iC_W87mfs24FzHc9iU-pt42G5M.jpg
Stora underhållsarbeten väntar Älvsborgsbron. Bild: Kent Hallgren

Broreparation påverkar pendlarna till Hisingen

Under tre år ska Älvsborgsbron repareras. Arbetena kommer bli kännbara, inte minst för alla Volvopendlare.

Stora underhållsarbeten väntar Älvsborgsbron, något Göteborg Direkt var först att skriva om. Under de senaste år har brons gång- och cykelbanor fått nya tätskikt. Snart är det dags för samma arbete för biltrafikens körbanor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

— Så långt kan man säga, att det kommer att påverka trafiken. Det är underhåll som kommer att pågå under de tre år och som tar två körfält i anspråk under den långa perioden, säger Bertil Hallman, trafikanalytiker på Trafikverket.

Dialog med stora arbetsgivare

Älvsborgsbron är hårt trafikerad, inte minst av alla pendlare. Trafikverket bedömer att områdena Lindholmen/Lundby och Arendal/Torslanda riskerar att bli särskilt påverkade av arbetena på bron. Om man dessutom lägger till den effekt som de kommande årens arbeten på Lundbyleden och Hisingsleden lär få kan det bli lång tid i bilen för alla som arbetar i Volvoland. Trafikverket har regelbundna möten med Volvobolagen om situationen.

— Nu är planen att vi ska träffas oftare. Vi har också pratat om det här med flexibel arbetstid och distansarbete för att se om man kanske kan pendla på andra tider. Man måste jobba med hela smörgåsbordet av åtgärder för att problemen inte ska bli alltför stora och kännbara, säger Bertil Hallman.

Betydligt längre restider

Just nu analyserar Trafikverket vilken påverkan arbetet kommer att ha och vilka åtgärder som skulle kunna mildra den påverkan. Bertil Hallman understryker att deras beräkningar än så länge är preliminära. När det gäller restid från Frölunda och över Älvsborgsbron eller från Lundbyleden mot fastlandet så kan det komma att ta dubbelt så lång tid att köra när väl underhållsarbetet drar igång.

— De analyser vi har gjort är baserade på att vi inte gör några åtgärder men då är det kanske 15 till 20 minuters längre tid på vissa sträckor, säger han.

Högsboleden kan stängas

Inom kort ska Trafikverket och Göteborgs kommun sätta sig ned och spika hur man bäst kan hantera situationen. Ett förslag som diskuteras är att stänga Högsboleden så att bilister som kommer den vägen inte kan köra upp på bron. I stället skulle trafiken ledas in mot centrum. På så sätt prioriteras flödet på Västerleden, till fördel för bilpendlare som ofta har längre resväg och som därför har svårare att välja andra transportmedel för att ta sig till jobbet.

— Skulle man stänga Högsboleden och leda av trafiken vid Kungsten så skulle det ge ökad framkomlighet för de som kommer via Västerleden och Oscarsleden. Ibland får man ha lite hårdare nypor och min erfarenhet är att det lönar sig att ha det, säger Bertil Hallman.

Två körfält avstängda

Planen är att sätta igång med underhållsarbetet i mars nästa år och arbeta fram till november. Likadant kommer man sedan göra under 2020 och 2021. Älvsborgsbron trafikeras varje dag av runt 80 000 bilister. Adriano Maglica är nationell samordnare för stora broar på Trafikverket och arbetar med bland annat Älvsborgsbron.

— Broar i allmänhet har något som heter täckskikt. Det är ett skyddande lager under asfalten som skyddar själva betongen mot vatten och salt. Det ska bytas ut. Broar blir kortare eller längre beroende på om det är kallt eller varmt och därför finns det rörelsefogar i konstruktionen. De ska också repareras och bytas ut, säger han.

I övrigt är Älvsborgsbron i förhållandevis gott skick för sin ålder, enligt Adriano Maglica.

— Det är en hyggligt pigg femtioåring. Det finns lite skavanker här och där som behöver åtgärdas. Det är mycket trafik och salt från både vägbanan och i miljön så visst är den utsatt. Det är en stor investeringskostnad i en sådan här anläggning så det gäller att sköta den på ett bra sätt.

Andra arbeten genomförs

Just nu genomförs andra arbeten på Älvsborgsbron. Ett permanent ytterräcke monteras mellan bropelarna på brons båda sidor. Det arbetet kommer att pågå fram till vecka 48 eller 49 i år.

Nästa år ska Älvsborgsbron också få digitala skyltar och bommar för att man enklare ska kunna stänga av bron om det till exempel blåser kraftigt. De nya skyltarna ska också kunna varna för köer eller användas för att anpassa hastighetsgränsen om det är nödvändigt. Det arbetet startar också nästa vår och väntas vara färdigt under våren 2020.

Mest läst