"Branschens största order genom tiderna"

Stena Line har tecknat en jätteorder på fyra bränslesnåla färjor. Färjorna ska dessutom kunna köras på metanol – men om och när övergången ska ske är ännu oklart.

ANNONS
|

Det är Kinas statsägda företag Avic som ska leverera fyra nya färjor åt Stena Line – med möjlighet att beställa ytterligare lika många längre fram. Även om det råder hysch-hysch kring kostnaden för affären, konstaterar Stena Lines vice vd att kontraktet tillhör den saftigare sorten.

– Jag tror att det är en av färjebranschens största order genom tiderna, säger Niclas Mårtensson, vice vd för Stena Line.

De nya färjorna börjar levereras under 2019 och ska förses med skrov och motorer som gör dem mer bränslesnåla.

– I modeller och simuleringar ligger vi på en minskad förbrukning i storleksordningen 15 till 20 procent, jämfört med en genomsnittlig färja av samma typ, säger Niclas Mårtensson.

ANNONS

Färjorna ska även byggas så att de är redo att konverteras till metanoldrift i framtiden. Stena Germanica drivs redan med metanol, men det projektet pågår ännu och därför är det inte avgjort än i fall Stena Line kommer att gå över till metanoldrift på fler färjor.

– Vi måste utreda hur det har gått med Stena Germanica först. Men hittills har det sett väldigt bra ut för Stena Germanica vad gäller utsläpp, säger Niclas Mårtensson.

Totalt ska varje ny färja rymma uppemot 1 000 passagerare. Än är det inte bestämt på vilka linjer färjorna ska användas. Troligtvis blir det någonstans i norra Europa, men en del av poängen med hur färjorna formges är just att de inte ska vara begränsade till en enskild rutt.

– Ta Stena Danica som exempel. Hon har varit på samma linje i hela sitt liv. Det är fine, men det är inte så vi driver koncernen framåt. I framtiden behöver vi kunna flytta runt fartyg dit de är mest lämpade för stunden och då behöver de vara byggda på ett standardiserat sätt, säger Niclas Mårtensson.

ANNONS