Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bosse Bildoktorn: "Skulle aldrig köpt en lika rostig bil"

Bilder från 2003 visar att motormodulerna i de italienska spårvagnarna var rostangripna innan de monterades. Bo "Bosse Bildoktorn" Andersson säger att han aldrig skulle köpa en lika rostig bil.

Vad beror det på?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det kan vara en räknenisse som har sparat in för mycket på kostnaderna eller så har den ansvarige för rostskyddet inte varit nog seriös. Göteborg är visserligen ett problemområde men med rätt rostskydd ska det gå bra ändå. Det handlar bara om ekonomi och vilja.

Hur kan man behandla det?

– Det finns två huvudmetoder att skydda sig mot rostproblem. Antingen använder man sig av ett himla tjockt material och låter det rosta. Men det görs sällan på grund av att det är onödigt dyrt och tungt. Det andra alternativet är att man använder en bra ytbehandling, det går att göra på två olika sätt. Man kan använda en färg som reagerar kemiskt med rosten, det används till exempel på broar där det kan vara svårt att komma åt överallt. Eller så blästrar man väldigt noga och ser till att täcka ordentligt med en riktigt bra rostskyddsfärg.

– På en stor investering som en spårvagn ska man förstås göra det ordentligt. Kostnaderna riskerar att bli väldigt stora annars om man tvingas ställa av dem och rostbehandla igen. Så i det här fallet är det klart att ett misstag är begånget.

Vad händer om man inte gör någonting åt det?

– Rost är som cancer, det gäller att bli av med eländet. Om det finns något kvar ligger det och jäser och sprider sig. Järn och syre vill förena sig, det är en naturlag. Ju mer syre och fukt som tillförs ju fortare går det. Om man bara målar på vilken färg som helst räcker det med en liten spricka för att det ska börja. Sedan går det att bromsa men det går inte att stoppa.

– Rosten kommer fortsätta att sprida sig. Sedan är det bara en fråga om hur tjockt materialet är.

Hur vanligt är det att hitta rost på bilar?

– På tio år gamla bilar hittar man ju rost. Det kanske inte syns direkt men hissar man upp den så ser man. Börjar man sedan såga itu olika delar hittar man mycket rost.

– Historiskt har det gått upp och ner. Det är en ständig kamp mellan räknenissarna och teknikerna. Vissa årsmodeller är mer drabbade, då har man oftast bytt metod eller sparat in på någonting. Du får vad du betalar för, oavsett om det gäller rödbetor eller bilar.

Hade du köpt en bil med den här rosten?

Nej, det hade jag inte gjort. Inte ens om den blästrades, materialet i bilar är så tunt.

Men hade du köpt en ny spårvagn med sådan här rost?

Ja, det hade jag väl gjort för då hade jag kunnat plocka isär den och gjort mitt jobb från grunden. Att fixa en spårvagn kan många gånger vara enklare eftersom det handlar om så tjocka material. Det är mindre svetsande och mer blästrande.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.