Siffrorna kommer från trafikkontorets årsrapport för 2014. Trafiknämnden i Göteborgs kommun fick siffrorna redovisade för sig i veckan.
- Varför ökningen av biltrafiken ser ut som den gör är svårt att förklara, säger Karin Björklund, analytiker på trafikkontoret, till tidningen Vårt Göteborg.
Bilpendlingen till Göteborg ökade med 2,2 procent i fjol.
– Bilresandet påverkas mycket av faktorer som konjunktur, arbetslöshet och förstås av bensinpriset, säger Karin Björklund.
Ökar i hela landet
Trafikverket har tidigare visat en allmän, generell ökning av biltrafiken i hela landet.
- Det är svårt att säga vad som hade hänt i Göteborg om vi inte hade haft trängselskatten, säger Karin Björklind.
Bilresandet ökar på de stora lederna, men fortsätter att minska i centrala Göteborg – en utveckling som började på 1980-talet. Under ett vardagsdygn kör 211 400 bilar i Göteborgs centrum, en minskning med 4 000. Allra mest minskar det innanför Vallgraven.
Väntar på ny statistik
Också 2014 stod biltrafiken för 45 procent av allt resande i Göteborg, samma andel som året innan. Detsamma gäller för kollektivtrafiken totalt, men den innehåller ändå en del förändrade resvanor: bussresenärerna ökade med 4 procent, färjorna med 15 procent, men spårvagnarna tappade 2,5 procent.
- Vi väntar med spänning på att Västtrafik ska få ett annat system att räkna passagerare, säger Karin Björklind.
Hon ser också fram emot den resvaneundersökning som gjorts i Göteborg och andra orter under 2014 och som blir klar efter sommaren.
- Den blir direkt jämförbar med en likadan undersökning 2011. I höst får vi mer säkra siffror och analyser, säger Karin Björklind.