Billig alkohol blev succé för Stena Line

ANNONS
|

- För några år sen kunde det vara så att en tisdag i februari åkte endast femtio personer med till Fredrikshamn, berättar Jesper Waltersson, kommunikationschef på Stena Line.

Företaget behövde göra något åt de vikande passagerarsiffrorna och för ett och ett halvt år sen inleddes en satsning på Bordershop, där man lockade kunder med alkohol i fartygets butik. Nu kan man konstatera att satsningen blev den succé som bolaget behövde. Bokningarna i sommar har ökat med tio procent jämfört med förra året och försäljningen med 30 procent.

- Ekonomiskt räknade vi på det och vi förväntade oss en ökning, men inte riktigt den kraftiga ökning som vi såg, säger Jesper Waltersson.

ANNONS

Linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn med bilfärjor firar i år 50 år och Bordershopen på ett av fartygen som trafikerar linjen, Stena Danica, har byggts om. Redan innan fartyget lämnat Fredrikshamn står folk på kö utanför butiken, med ölkärrorna på släp. Mikael Andersson är en av dem som var först in i butiken och började lasta på öl på sin medhavda kärra.

- Jag är här för att det är billigt, men det blev lite mer än vad jag hade tänkt mig, säger han. Vi brukar åka ungefär en gång per år och det blir en liten lillsemester med en dag i Danmark och sen hem igen.

- Sen är det bättre att köpa här än av dem som åker till Tyskland och sedan säljer själva.

Två andra som är tidiga in i butiken är Göran och Lena Johansson. Det är första gången som de åker med linjen till Fredrikshamn över dagen på grund av Bordershop.

- Det är det här som drar, säger Göran om butiken och fortsätter: - Inne i Fredrikshamn finns inget kvar längre att göra. Vi är pensionärer så det här är en bra dagsutflykt för oss. Så jag är nöjd med det här.

ANNONS

Butiken byggdes om under vintern och är nu företagets flaggskeppsbutik. Den är utformad efter ett nytt koncept som ska implementeras på alla Stenas passagerarfartyg. Martin Schütz är ansvarig för all försäljning ombord och arkitekten bakom butiken.

- Vi har sett över hela försäljningsverksamheten inom Stena och konceptualiserat den. Tidigare var det upp till varje fartyg att bestämma men nu finns en tanke bakom allt i hela butiken, säger han.

Sedan butiken öppnades har försäljningen ökat med 30 procent.

- Det här har verkligen lyft upp oss som på den gamla goda tiden, säger Martin Schütz.

Den billiga alkoholen lockar alltså besökarna?

- Nej, inte bara det. Utan det finns flera anledningar till resande där badhotellet The Reef är en stor reseattraktion. Men shoppingen lockar också naturligtvis.

- 50 procent av gästerna, skulle jag uppskatta, åker för alkoholen. Sen finns det vissa som åker med för att storhandla för att ha fest eller bröllop.

På linjen till Fredrikshamn är fördelningen ungefär hälften frakt och hälften passagerare. Vilket gör att passagerardelen blir viktig för lönsamheten. Vilken ekonomisk effekt som Bordershop fått vill inte Jesper Waltersson kommentera.

- Vi pratar bara siffror i totalen, inte på linjenivå, fartyg eller butiksnivå. Det är av konkurrensskäl, säger han.

ANNONS

När Bordershop lanserades hade man problem med fylleri på vissa turer, något som nu har försvunnit. Företaget fick även en del kritik för de etiska aspekterna, om det är rätt att sälja billig alkohol.

- Det kan låta krasst men vi är ett affärsdrivande företag och vi gör olika saker för att utveckla affärerna, konstaterar Waltersson.

Fakta: Bordershop och alkoholinförsel

Infördes vintern 2014 för att öka passagerarantalet och lönsamheten på turerna till Fredrikshamn.

Stena Line betalar dansk skatt på alkoholen vilket gör att det blir billigare priser. Dessutom har företaget låga marginaler på flera varor för att kunna sänka priset ytterligare.

Försäljningen har ökat med 30 procent och bokningarna på resor mellan Göteborg och Fredrikshamn med tio procent jämfört med förra året. Öl, whiskey och vodka är de tre produkter som säljs mest.

Butiken på Stena Danica ska nu stå modell för övriga butiker på alla Stena Lines passagerarfärjor. I dag finns butikskonceptet på tre av Stenas linjer.

Från ett annat EU-land får man ta med sig hem tio liter spritdrycker, 90 liter vin, 20 liter starkvin och 110 liter öl, de så kallade referensnivåerna. Skulle man ta med sig mer än så måste man enligt Tullverket visa att "mängden är rimlig för din eller din familjs privata bruk".

ANNONS
ANNONS