Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Sparvagn9.jpg
Spårvagn linje 7 vid Drottningtorget Bild: Jonas Lindstedt

Beslut om spårvägen sköts på framtiden

Det blev inget beslut i frågan om att sälja delar av Göteborgs spårvägar till regionen. Ärendet bordlades av kommunfullmäktige.

Utanför kommunfullmäktigesalen stod en grupp spårvägare på plats för att protestera mot planerna på att sälja ut delar av bolaget till Västra Götalandsregionen.

– De går för hårt fram och för snabbt. Det här förslaget är inte ordentligt utrett, sa Anakin Ljung, som jobbar på Spårvägens dotterbolag GS Buss.

LÄS MER: Göteborg säljer delar av spårvägen till regionen

LÄS MER: Rödgrön spricka om spårvägen

Odemokratiskt upplägg

Debatten inne i salen skulle visa att kommunalarna inte var ensamma om att tycka att det hela gick för snabbt.

Vägvalets Theo Papaioannou yrkade på att ärendet skulle bordläggas, eftersom hans partigrupp inte haft en chans att läsa in sig – Vägvalet är inte representerade i kommunstyrelsen och fick ärendet först under onsdagen.

Feministiskt initiativ är i samma läget och gruppledaren Stina Svensson instämde.

– Det är odemokratiskt att lägga fram ett så stort ärende på det här sättet.

Det räcker med att en tredjedel av ledamöterna ställer sig bakom en bordläggning för att det ska bli verklighet och i och med att SD, MP och V röstade för en bordläggning blev det också fullmäktiges beslut.

Går inte att förlänga

Men före det var debatten både lång och livlig.

Det som aktualiserat frågan är att den nuvarande avtalet mellan regionen och staden inte kommer att vara möjligt att förlänga efter 2019. Diskussionerna om hur framtiden ska se ut har förts under ett par år, och när de körde fast på tjänstemannanivå fick regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M) och Ann-Sofie Hermansson (S) ta dem i hamn.

Det är de två som tagit fram den avsiktsförklaring som kommunfullmäktige nu hade att godkänna. I korthet handlar det om att regionen – som är huvudman för kollektivtrafiken – skulle ta över delar av ägandet av Göteborgs spårvägar AB. Regionen ska enligt avsiktsförklaringen också äga och bekosta depåer, bland dem den som ska byggas på Ringön.

En kompromiss

Daniel Bernmar (V) är kritisk till uppgörelsen.

– Det stämmer inte överens med det uppdrag kommunfullmäktige gav när förhandlingarna startade. Och underlaget är undermåligt. Det går inte att få en helhetsbild – och det är viktigt i ett så här stort ärende.

Ann-Sofie Hermansson (S) medgav att kommunen inte fått sin vilja helt igenom. Men hon såg det som "en rimlig och fungerande deal".

– Det handlar om att ta ansvar för staden. Det går inte att fantisera om lösningar som inte finns.

Diskussionen lär fortsätta på nästa fullmäktigemöte.

Mest läst