Barnen sprider ljus i Bergsjön

ANNONS
|

– Titta! Där är min lykta!

Det är tidig kväll på Rymdtorget i Bergsjön. Sedan några timmar tillbaka ligger mörkret som en kompakt filt över Göteborg. Men så sprakar det till någonstans. En blinkning, en ljusglimt ovanför färglada ballonger och barnhuvuden i stickade mössor. Sedan en till, och en till. Snart lyser hela gatan upp. Åttaåriga Sarah Fofana pekar uppåt himlen och försöker hitta den ljuslykta hon själv gjort.

– Min lykta är röd och blå, berättar hon.

400 meter lång ljusgata

Sarah Fofana är ett av nästan 1 200 barn som under fem veckors tid arbetat med projektet Ljuslab. I ett mobilt rum vid Rymdtorget har det hållits över 100 workshops för lågstadieelever i åldern sex till nio från Östra Göteborg. Här har de fått experimentera med ljus i ett möte mellan kulturen och skolan. Utforskande av ljusfenomen har varvats med praktiskt verkstadsarbete. Nu är det final för projektet. Barnens skapelser har hängts upp och bildar en 400 meter lång slinga med över 1 000 lyktor som skänker ljus och värme till decembernatten.

ANNONS

– Klappa händerna när du är riktigt glad! If you're happy and you know it stomp your feet!

En kör bestående utav tiotalet barn tar i från tårna och skrålar ut från den lilla improviserade scenen. De går alla på Introduktionsenheten på Rymdtorget, skolan där nyanlända barn får gå sina första månader i Sverige. Sången avverkas på olika språk av olika elever. Sarah Fofana sjunger på italienska.

Sjuåriga Aya Alkayed kom till Sverige från Syrien för fem månader sedan. Nu hänger hennes egentillverkade ljuslykta och sprider ljus i mörkret vid Rymdtorget. Den är rosa, precis som hennes jacka.

– Det har varit jätteroligt, säger hon.

Sarah Fofana berättar mer:

– Det har varit fint. Vi har varit i labbet och gjort ljuslyktor, och sedan hängt upp dem här.

Konstsamarbete för lära

Ljuslab är ett samarbete mellan White Arkitekter, Göteborgsoperan och Riksutställningar, och är även en del av Julstaden och delvis finansierat av Kulturrådet. Christina Vildinge är strategisk designer på White och projektets initiativtagare. Hon berättar hur de använt ljuset som pedagogiskt verktyg.

– I ljuset så möts konsten, sagan och vetenskapen i ett och samma fenomen. Det kan vara svårt att lära sig av ett uppslag i en bok. Här får barnen lov att lära genom upplevelser och experimenterande. Det kan både skapa stämning och öka koncentrationen, säger hon.

ANNONS

2014 arrangerade Ljuslab ett liknande evenemang i Angered, men med 100 barn. Nu är det alltså över 1 000 barn från tio olika skolor som deltagit. Mathias Strömer vid Riksutställningar och Hannah Griffiths vid Göteborgsoperan har varit med från starten.

– Vi har fått en hel del olika förfrågningar under resans gång, och det kändes väldigt bra att få komma just hit till Bergsjön. Det är inte så långt från centrum, men på många sätt är det ändå det. Barnen har tyckt att det har varit jättekul. Lite ljus kan behövas, både med tanke på årstiden och hur det ser ut i samhället, säger Hannah Griffiths.

De tusen ljuslyktorna kommer sitta uppe ända till den 9 januari.

– Ljuset är ett fantastiskt verktyg som inkluderar så många. Vår tanke är att på ett effektivt sätt visa hur man kan påverka sin närmiljö, och se skönheten i att göra det här tillsammans, säger Christina Vildinge.

ANNONS