Till Göteborgs 400-årsjubileum 2021 planeras det för en linbana mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen. Efter att tilldelningsbeslutet överprövats ökar nu risken för att projektet försenas.
Till Göteborgs 400-årsjubileum 2021 planeras det för en linbana mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen. Efter att tilldelningsbeslutet överprövats ökar nu risken för att projektet försenas. Bild: Göteborgs Stad

Bakslag för linbanan – kan bli försenat

Det blir allt mer osäkert om göteborgarna kommer att kunna åka linbana över Göta älv 2021. Efter att kommunens tilldelningsbeslut har överprövats har en redan snäv tidsplan nu stramats åt ytterligare.
– Jag hoppas att det här ska gå ganska fort, säger trafiknämndens ordförande Johan Nyhus (S).

ANNONS
|

Redan tidigare har både politiker och tjänstemän varnat för att Göteborgs nya linbana över Göta älv kanske inte kommer att stå klar som planerad 2021.

För att projektets tidsplan ska hålla har det i princip krävts att varken upphandlingar överprövas eller att detaljplaner överklagas – men nu har det förstnämnda alltså inträffat.

Som SVT Väst var först med att rapportera har Peab överprövat Göteborg stads beslut att tilldela NCC kontraktet för att göra förarbetet till linbanan. I kontraktet finns också en option om att de ska få genomföra bygget.

LÄS ÄVEN: Osäkert om linbanan blir klar i tid: "Tuff tidsplan"

ANNONS

Trafiknämndens ordförande Johan Nyhus (S) har tidigare medgett att tidsplanen varit tajt. Men hur det nya beskedet kommer att påverka projektet vet han inte.

– Det beror på hur snabbt förvaltningsrätten bestämmer sig. Jag hoppas att det här ska gå ganska fort. Jag har inte sett någon tidsförskjutningsbedömning. Men jag vet att kontoret via advokatombud har varit snabba med att skicka in sitt svar, säger han.

Tycker dotterbolaget är för små

Anledningen till att Peab har överprövat beslutet är att de inte anser att NCC:s dotterbolag NCC Sverige AB uppfyller de krav som upphandlingen ställde på anbudsgivarna. Göteborg stad har krävt att företag som ska vara aktuella för kontraktet ska omsätta över 3 miljarder kronor per år. Något som moderbolaget – men inte dotterbolaget – gör.

– Vi anser att det här behöver prövas av en oberoende part, eftersom vi tycker att vi hade det bästa anbudet, säger Henrik Samuelsson, presstalesperson vid Peab till SVT Nyheter Väst.

Jan Rinman är vice trafikdirektör på Göteborgs Stad. Även han hoppas att processen inte drar ut särskilt länge på tiden.

– Det är ett sakfel som de har åberopat. Då kanske det är så att domstolen är lite raskare i sin bedömning än om det är flera saker att pröva mot, säger han.

ANNONS

Känner ni er trygga i att ni har gjort rätt?

– Det är alltid omöjligt att bedöma hur en domstol bedömer sakfrågan. Men grundläget är att vi har velat göra rätt. Speciellt i ett sådant här fall försöker vi vara extra noggranna i förfrågningsunderlaget. Men det är en ganska normal företeelse att upphandlingar överprövas. Det är inga märkligheter i sig själv.

ANNONS