Använde farliga bussar – ställs inför rätta

ANNONS
|

I stämningsansökan skriver extra åklagare Petra Hallin att Björfjäll i sin egenskap av vd och trafikansvarig för GS Buss under perioden 21 februari till 14 november förra året, på ett antal platser runtom i Göteborg, "uppsåtligen eller av oaktsamhet" inte gjort det man kan kräva av honom för att hindra att 28 bussar använts. Detta trots att de "inte varit tillförlitliga från säkerhetssynpunkt och i övrigt lämpliga för trafik då bussarnas klämskydd varit ur funktion samt motorerna i förekommande fall haft oljeläckage." Lars-Börje Björfjäll nekar till brott.

I bevisningen ingår ett flertal vittnesförhör med olika trafikpoliser och bilinspektörer, samt en del skriftlig bevisning.

ANNONS

Det är andra gången på relativt kort tid som bussbolaget hamnar i blåsväder. 2010 ställdes den tidigare chefen Pierre Modini inför rätta efter att ett 20-tal bussar hade varit i trafik trots allvarliga fel. Anklagelserna mot den tidigare chefen var nästan ordagrant samma som de som nu riktas mot Lars-Börje Björfjäll.

Modini dömdes till böter eftersom han inte ansågs ha gjort det han skulle för att stoppa bussarna. Själv medgav han bristerna men ansåg inte att han själv haft möjlighet att kontrollera alla bussar.

Förra året var det så dags för en ny busskandal. När polisen gjorde en kontroll av cirka 50 bussar, från flera olika bolag, blev 45 av dem underkända. Då valde man att inleda flera förundersökningar för brott mot fordonsförordningen.

– Det är oacceptabelt att våra entreprenörer använder defekta bussar, sa Västtrafiks vd Lars Backström då till GP.

ANNONS