Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/4

Angered får nytt servicekontor

Makou Ceesay är gift i Gambia sedan två år och behöver registrera äktenskapet i Sverige. Därför blev han en av de allra första kunderna när det nya servicekontoret i Angered öppnade på måndagen.

Makou Ceesay bor i Skara men är på besök hos sina föräldrar i Rannebergen inför midsommar. När han ändå var i stan tänkte han passa på att registrera sitt äktenskap och upptäckte att Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten skulle öppna sitt servicekontor i Angered centrum på måndagseftermiddagen.

– Eftersom jag är gift i utlandet måste äktenskapet registreras här så att mitt civilstånd ändras. Då kan jag sedan börja processen med Migrationsverket för att min fru ska få komma hit, säger han.

Väst med "Fråga mig!"

Makou Ceesay får hjälp av Abdiqany Aden som bär en blå väst med "Fråga mig!" på ryggen. Han löser ärendet på ett ögonblick.

– Vi som jobbar här behöver inte direkt kunna svara på allt som rör våra myndigheter, så länge vi vet var man kan hitta svaret, säger han.

Abdiqany Aden är en av de åtta handläggarna som började sin anställning för två månader sedan, inför starten på måndagen.

– Kraven vid rekryteringen var antingen högskoleutbildning eller att man tidigare jobbat med att förmedla komplex information, säger Karin Skönvall Hesslind, sektionschef på tre av Göteborgs servicekontor.

Regeringssatsning i glesbygd och utsatta områden

Kontoren är en regeringssatsning som ska öka myndigheternas service i glesbygd och i utsatta områden. Tidigare fanns 103 servicekontor och förra året beslöt regeringen att utöka med ytterligare tio kontor senast den 30 juni. Angered är ett av de nya.

Efter att det gamla servicekontoret stängde 2012 har Angereds invånare tvingats åka till exempelvis Nordstan eller Rosenlund för att få sina ärenden gjorda.

– Vi är jätteglada över att vi nu kan ge den här hjälpen lokalt. Att staten är ute där människor bor är en demokratifråga, säger Karin Skönvall Hesslind.

Den som behöver hjälp med till exempel föräldrapenning eller aktivitetsstöd, bostadsbidrag, deklarationen eller en pensionsprognos kan få hjälp vid datorerna på kontoret. Man kan också få guidning när det gäller ärenden som kan skötas via mobilen.

– I den bästa av världar kommer man hit och blir guidad, och nästa gång kan man göra samma ärende på egen hand hemma. säger Karin Skönvall Hesslind.

Göteborgs servicekontor

Nordstan

Rosenlund

Västra Frölunda

Angered

Hisingen

Mest läst