Anette fick p-böter när hon betalade

Anette Karlsson parkerade i ett privat p-hus i Göteborg och hann inte ens betala p-avgiften innan bilen lappades. – Hur kan jag få böter samtidigt som jag står och att betalar?

ANNONS
|

En fredagseftermiddag i mitten av juni åkte Anette Karlsson in till stan och parkerade i P-huset City på Östra Larmgatan i Göteborg. Dagen därpå skulle familjen åka på semester utomlands i två veckor och hon hade en rad ärenden att uträtta.

Fem personer köade till p-automaten och klockan hann ticka några minuter innan det blev hennes tur. På automaten erbjuder flera olika företag betalning via sms.

–Jag var sliten och trött och det tog ett tag att läsa igenom alla instruktioner och välja företag, säger hon.

Vid första försöket gick biljetten inte igenom, hon förstod inte varför, ringde företaget och det tog några minuter innan de svarade. Hon valde ett annat företag i stället. Klockan 15.16 registrerades hennes biljett. Hon lämnade p-huset och kom tillbaka strax före 17.00 och upptäckte då en p-bot på vindrutan. Den hade utfärdats bara en minut innan hennes sms-biljett registrerades.

ANNONS

LÄS OCKSÅ: Sex minuter - sedan är det kört

–Jag fattade ingenting, säger hon.

Enligt p-boten hade hennes bil stått parkerad utan giltig parkeringsbiljett mellan 15.08 och 15.15. Hennes första men misslyckade försök att betala p-biljett via sms registrerades 15.10.

– Visst det tog lite extra lång tid eftersom jag fick ett felmeddelande från det första bolaget, att jag ringde och att det var folk före mig. Men det kan inte vara rimligt att jag får böter samtidigt som jag står och betalar biljetten.

– Jag hade inte sagt något om jag hade chansat och struntat i att betala men det här är kränkande och det handlar inte om pengarna, utan principen, säger hon.

Men det tycker inte Hojabs parkeringsservice:

”Parkeringsvakten har vid kontrolltillfället observerat att det inte funnits någon giltig biljett väl synlig i bilen. Därför har kontrollavgift utfärdats. De omständigheter som åberopas utgör inte sådana skäl att ärendet kan komma att makuleras.”

400 kronor i böter

Anette Karlsson betalade 85 kronor för tiden hon stod i parkeringsgaraget. Klockan 17.01 registreras sluttiden för hennes parkering. P-boten var på 400 kronor.

Fredagen den 5 augusti hängde GP med Anette Karlsson in i samma garage för att genomföra samma procedur igen. Det var fem personer före i kön den gången också. Efter fem minuter var det tre personer före i kön.

ANNONS

– Minuterna går och jag kan ju inte bara tränga mig före här, eller? kommenterade Anette Karlsson.

Efter ytterligare fyra minuter var vår sms-biljett registrerad, alltså en total tid på nio minuter sedan vi lämnat bilen, men vi klarar oss utan böter.

Anette Karlsson har alltså överklagat p-boten till Hojab Parkeringsservice men fått avslag. Så här avslutar Hojab sitt besked:

”Fordran vidhålls således och kommer om betalning/bestridande uteblivit, när lagstadgad betalningsfrist löpt ut, överlämnas för handläggning av Handels- och Juristinkasso.”

– Det framgår ju inte av beslutet hur man ska gå vidare om man inte är nöjd och jag hade inte ork att lägga ner mer tid på detta, säger hon.

Fick kravbrev

Om Anette Karlsson hade velat ta strid med Hojab parkeringservice hade en lång pina av byråkrati startat. Första steget hade varit att låta bli att betala avgiften på 400 kronor och i ytterligare ett brev bestrida boten. Hojab hade då skickat kravet till inkasso som in sin tur hade skickat ut ett kravbrev till Anette Karlsson. I det skedet hade hon i ytterligare ett brev tvingats bestrida avgiften utan att betala boten.

Hojab parkeringsservice hade i det skedet haft två vägar att gå:

ANNONS

1. Att lämna kravet för indrivning till kronofogden. Att i det skedet skicka boten för indrivning till kronofogden strider dock mot god inkassosed och efter upprepade brott mot god inkassosed riskerar bolaget sitt tillstånd att få driva inkassobolag. Datainspektionen övervakar lagen om inkasso och Anette Karlsson hade då tvingats anmäla Hojab till inspektionen.

2. Att stämma Anette Karlsson i tingsrätten och bevisa att Anette Karlsson inte betalt avgiften vid den aktuella tidpunkten. Något som kan sluta med att Anette Karlsson förlorar. För tre år sedan granskade GP en tredjedel av domarna i tingsrätten där bilister blivit lappade av Göteborgs p-bolag då de parkerat på stans tomtmark. Av 60 fall fick bara en som klagat rätt.

–Vem tar den risken för 400 kronor? säger Anette Karlsson.

Fredrik Westergård är kommunikationsansvarig vid Europark och menar att Anette Karlssons fall inte är unikt.

–Det händer ibland att man tyvärr får en p-bot precis när man har betalat. Men det är klart som fasiken att vi inte ska straffa människor som gör rätt för sig. Det får ju inte bli dumhet av det hela. Jag tycker hon ska överklaga igen, Hojab agerar ju på vår begäran och hon får jättegärna kontakta mig, säger han.

ANNONS
ANNONS