Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Analys: En perfekt fråga för SD

    SD:s närvaro på stadens informationsmöten om flyktingboenden är en del av en större plan.

    Fredagen den 27 november 2015 är SD:s ordförande i Göteborg på strålande humör. Partiets landsdagar i Lund är i full gång och Jörgen Fogelklou ser artikeln i tidningen Fokus som en succé för partiet. Det långa reportaget med rubriken Reklamdemokraterna beskriver hur Sverigedemokraterna blivit en utomparlamentarisk pr-maskin med tunnelbanekampanjen mot tiggare som en höjdpunkt.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Inför valet 2014 arbetade Jörgen Fogelklou på SD:s kommunikationsavdelning i Stockholm. Han tycker att den har utvecklats. Tunnelbanekampanjen kostade 365 000 kronor, satt uppe en dag och nådde enligt Sifo 92 procent av svenskarna. Branschtidningen Resumé räknade ut att det motsvarar inköpt reklam för 52 miljoner kronor.

    Läs också: Kritiken mot SD: De beter sig odemokratiskt

    I opinionsmätningarna i augusti blev det nya rekordsiffror för partiet. Men sedan dess har det inte hänt så värst mycket opinionsmässigt för SD. Desto större förändringar har skett när det gäller de flesta övriga partiers inställning i migrationsfrågan. Nu är SD inte ensamma om att kraftigt vilja begränsa flyktingströmmen till Sverige. Moderaterna är det parti som ändrat sig mest. I senaste Sifo-mätningen gick M kraftigt framåt och blev störst. Migration toppar också svenskarnas politiska prio-lista.

    Här i Göteborg är det tydligt att SD är ute efter de moderata väljarna. Partiet med Fogelklou i spetsen har redan delat ut 10 000 flygblad i de stadsdelar där tillfälliga flyktingbostäder planeras, bland annat i flera moderatröstande villaområden längs kusten. I helgen ska ytterligare 20 000 blad spridas.

    Mitt under Moderaternas årsstämma i Karlstad i oktober passade SD på att kalla till presskonferens. Budskapet från partiets ledning var att SD i fortsättningen skulle trappa ner på riksdagsarbetet och i stället lägga resurserna och tiden på utomparlamentariskt arbete. Som flygbladsutdelning i Billdal och Fiskebäck.

    Partiet lanserade också en folkomröstningskampanj mot invandring. Enligt pressavdelningen är den nu inne i en "mindre aktiv fas" och har helt försvunnit från partiets hemsida. Redan när Jimmie Åkesson besökte Göteborg i november sa han att han inte trodde att det skulle bli någon folkomröstning utan att kravet mer handlade om att mobilisera folk. Ytterligare ett trick i kommunikationsavdelningens trollerilåda, men med betydligt mindre utdelning än tunnelbanekampanjen.

    Ett partis huvuduppgift är att få väljare och maximera sitt inflytande. SD:s formella inflytande är högst begränsat i parlamentariska församlingar. I stället satsar partiet på opinionsbildning. Här är debatten om temporära flyktingboenden en perfekt fråga. Den finns i partiets huvudfåra: invandring, ett område där SD har högt förtroende bland väljarna. Dessutom rör den människors hemmiljö i stadsdelar där man är van att protestera mot och överklaga minsta staket.

    Migrationsdebatten har blivit alltmer polariserad och Jörgen Fogelklou och hans parti gör sitt bästa för att den ska handla om ja eller nej, vi eller dom. På andra sidan finns vänstergrupper som agerar på liknande sätt och betecknar alla som har en fråga om till exempel flyktingboenden som rasister. Båda dessa grupper har allt intresse av en debatt där känslor snarare än fakta dominerar.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.