114 spadtag för Marieholmstunneln

ANNONS
|

150 personer hade samlats när de första spadtagen för Marieholmstunneln och järnvägsbron skulle tas, de allra flesta fick hjälpa till med grävandet

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) stod i första linjen med landshövningen, kommunalråd, regionråd och företrädare för Volvo och Göteborgs Hamn.

Elmsäter-Svärd säger till GP att det är viktigt att konstatera att Västsvenska paketet ligger fast.

– Det är nödvändigt att göteborgarna vid en eventuell folkomröstning får ta ställning till klara alternativ för framtiden för västsvenska paketet.

- Kommunfullmäktige måste klargöra vilka finansieringsalternativ det finns i god tid före omröstningen så att göteborgarna vet vad de skall ta ställning till, ingen skall kunna lura medborgarna med oklara besked.

ANNONS

Infrastrukturministern betonade att Västsvenska paketet är oerhört viktigt för Göteborg och för Västsverige.

- Alla har ställt upp på paketet även om det inneburit att en del får försaka viktiga satsningar. Men alla är med och betalar och helheten kommer att bli väldigt bra,

Landshövding Lars Bäckström nedvärderade inte om betydelsen av Västsvenska paketet, Nya Marieholmsbron och Marieholmstunneln.

- Detta är det viktigaste som hänt sedan Göteborg blev stad 1621, sade han.

Marieholmstunneln ingår i Västsvenska paketet, beräknas stå klar år 2020 och kommer att kosta 3,5 miljarder kronor i 2009 års penningvärde.

Nya Marieholmsbron ingår inte i paketet, det bekostas av Trafikverket med bidrag från Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen, AB Volvo och Göteborgs Hamn. Bron beräknas kosta 1,35 miljarder kronor i 2009 års penningvärde och den skall stå klar vid årsskiftet 2016-2017.

ANNONS