100 äldre utan trygghetslarm

ANNONS
|

– Personalen sprang runt som skållade råttor, säger en anhörig som vill vara anonym.

Anna-Lena Lissledal, områdeschef för äldreomsorgen i Lundby, bekräftar att larmsystemet varit utslaget sedan i lördags kväll.

Men enligt hennes kollega Fredrik Hein kom det sedan igång igen vid 20.30-tiden på onsdagskvällen.

– Vi ökade bemanningen nattetid och vi har rutiner för hur vi ska hantera den här typen av situationer. Men det är klart att personalen kände en oro. För att missa något eller för att något skulle hända, säger Anna-Lena Lissledal.

ANNONS

Även i somras slogs larmsystemet på äldreboendet ut. Då var det åska som var orsaken.

– Vad bräckligheten i systemet beror på och vems ansvar detta är vet jag inte. Men vår uppfattning är att det inte skulle behöva ta så här lång tid att lösa, säger Anna-Lena Lissledal.

Trygghetslarmen felanmäldes i söndags. Men felet tog lång tid att åtgärda.

– Som jag har förstått är det kommunikationen från boendet till kommunens centralserver som slutat fungera. Och det är självklart inte bra att hela systemet hänger på en server. Men det är inget fel på själva larmsystemet, säger Magnus Larsson, marknadschef på Phoniro Systems.

Enligt Phoniro Systems ger systemet med en central server hög kapacitet och möjlighet till central administration. Men om IT-kommunikationen, som administreras av kommunens Intraservice, brister mellan boendet och den centrala servern lägger alltså systemet ned.

Anders Nilsson, verksamhetschef för IT på Göteborgs stads Intraservice, jobbar på att reda ut vad som har hänt.

ANNONS

– Det ska inte ta så här lång tid att lösa ett fel. Vi måste säkra upp infrastrukturen så att systemet inte är helt låst till en central server utan även kan funka lokalt. Det här ska inte behöva ska hända igen, säger han.

Ingela Ekholm, vice ordförande för PRO:s Göteborgsdistrikt, upprörs av situationen i Lundby.

– Vi ser ruskigt allvarligt på detta. Vi har oroat oss tidigare för hur det ska gå när det analoga larmsystemet byts ut mot ett digitalt, men har fått höra att det nya systemet ska vara felsäkert. Någon måste ta ansvar. Hur är det möjligt att det tar så lång tid att lösa felet? Det är förskräckligt och det låter inte riktigt klokt. Många är beroende av sina larm, säger Ingela Ekholm.

ANNONS