Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/4

Östra skickade fel – Ove trodde att han skulle dö

Ove Ahlqvist från Göteborg friskförklarades efter en akut operation, men i somras kallades han på nytt till Östra sjukhuset. Enligt en läkare hade man gjort nya upptäckter på Oves röntgenbilder och han ombads att ta med sin fru. Efter veckor av ångest begav sig Ove till Östra - som meddelade att de skickat fel. – Jag var helt övertygad om att jag skulle dö, säger Ove Ahlqvist.

I fjol opererades Ove Ahlqvist, 60, akut på Östra sjukhuset efter att hans gallblåsa sprack. En komplikation som i värsta fall kan vara livsfarlig. 

– Sedan sydde de ihop mig och jag fick åka hem, och de säger till mig att allt är okej, säger Ove Ahlqvist.

Några dagar senare fick Ove ett brev från Östra sjukhuset där han friskförklarades. Det tio timmar långa ingreppet hade gått väl.

LÄS ÄVEN: Tre systrar blev två när Jenny, 40, fick dödlig dos utskriven

Oroväckande kallelse

Ett nytt år kom och Ove skulle då fylla 60 år. Operationen av gallblåsan hade han lagt bakom sig. Men i mitten av juli fick han en ny kallelse till sjukhuset.

– De skriver att jag har tid uppe på Östra den 14 augusti, då ringer jag och frågar vad det handlar om, säger Ove.

Läkaren som tog emot samtalet berättade enligt Ove att man hade hittat något nytt på hans röntgenbilder, men doktorn ville inte berätta vad det handlade om. Det skulle han först få veta när han skulle komma på besöket en dryg månad senare.

– De säger att det nog är bäst att du tar med din fru, säger Ove Ahlqvist.

Ove Ahlqvist ringde efter beskedet vid upprepade gånger upp sjukhuset för att få en aning om vad det handlade om. Men han fick alltid samma svar, och förberedde sig på det värsta.

– De fortsätter bara att säga att de inte kan berätta vad det handlar om och att de vill att jag tar med min fru, säger Ove.

Ett brett leende

Ove, som fyllde 60 år i mitten på juli, hade planerat ett stort födelsedagskalas, men det fick ställas in. Ove mådde för dåligt för att kunna ha ett firande, viss om att döden låg bakom krönet.

– Psykisk katastrof. Jag mådde totalt värdelöst. Jag orkade ingenting. Jag var helt övertygad om att jag skulle dö, säger han.

Semestern och sommaren flöt förbi i ångest och oro, berättar Ove, och han orkade inte ta sig för någonting. Så kom dagen då han skulle upp till Östra. Han hade sällskap av sin fru när han möttes av sin läkare, som då hade ett brett leende på läpparna enligt Ove.

– Då säger han att jag är helt frisk. Det har blivit ett misstag. De hade inte alls hittat någonting, säger Ove Ahlqvist.

Så Ove skickades hem igen.

– Jag har aldrig varit så knäckt i hela mitt liv.

Sjukhuset begklagar

Efter händelsen på Östra sjukhuset har Ove Ahlqvist anmält saken till Patientnämnden i Göteborg, och de har i sin tur haft kontakt med Östra sjukhuset. Tidigt i september fick Ove ett brev från sjukhuset, en skrivelse som också skickades till Patientnämndens utredare i ärendet.

I brevet beklagar verksamhetsutvecklaren vid den aktuella avdelningen på Östra sjukhuset händelsen. 

”Jag vill börja med att beklaga att du har blivit utsatt för oro i onödan inför ditt besök på Kirurgmottagningen Östra”, inleder verksamhetsutvecklaren brevet. 

Hon förklarar fortsatt att en sjuksköterska efter två avbrutna samtal med Ove i juli rådfrågade en specialistläkare gällande vad som skulle göras i hans ärende.

Specialistläkarens råd var då att sjuksköterskan skulle kalla Ove till ett besök för en uppföljning av hans operation. 

Enligt verksamhetsutvecklaren hade specialistläkaren som gav rådet troligen missat att Ove redan hade fått beskedet om att han var frisk och att inga fler återbesök var nödvändiga. 

Att Ove uppmanades att ta med sig en anhörig till det nya besöket var enligt verksamhetensutvecklaren av välvilja från den aktuella sjuksköterskan som pratade med Ove i telefon. ”Det är bra att ha med en anhörig vid sjukhusbesök som stöd och en extra lyssnare, oavsett typ av besök”, skriver verksamhetsutvecklaren. 

Planerar Ivo-anmälan

Ove Ahlqvist nöjer sig dock inte med svaret och berättar att han nu planerar att anmäla händelsen till inspektionen för vård och omsorg (IVO), för fel i vården.

– Det är inte acceptabelt, det de har gjort, säger han.

Malin Ragnmark Ek är verksamhetschef för kirurgi för område 2 på Östra sjukhuset. 

Hon beklagar det som har hänt Ove. På frågan hur det kunde bli så fel i Oves fall svarar Malin Ragnmark Ek i ett mejl till GP:

– Sjukvårdens kontrollsystem finns till för att minimera risk att vi missar att delge patienterna viktig information. Uppgift om vilken information som ges och av vem ska dokumenteras i patientens journal. Och så har skett i detta fall. 

Borde ni inte ha upptäckt att något inte stämde när Ove ringde upp er vid upprepade tillfällen?

– Det är svårt att uttala sig om vad som skett i det aktuella fallet. Trots genomgång har vi inte fått fram information om att någon läkare från kirurgkliniken har ringt patienten och vad som i så fall sagts vi de samtalen. Den sköterska som tog emot telefonsamtal från patienten hade också svårt att se vad som inträffat och erbjöd en återbesökstid för att ge patienten möjlighet att diskutera händelsen och i lugn och ro gå igenom resultat av utförda undersökningar.

Är det rutin att inte berätta för patienter resultatet av undersökningar per telefon? Riskerar inte det att skapa orsaka extra oro hos en patient om ett läkarbesök ligger en bit bort i tiden?

– Vår rutin är att inte meddela resultat av undersökningar och provsvar per telefon om inte detta särskilt överenskommits med patienten vid tidigare besök. Vid misstanke om bakomliggande allvarlig sjukdom erbjuds patienten besök inom 1-2 veckor, i det aktuella fallet fanns ingen sådan misstanke.

Kommer ni vidta några åtgärder för att något liknande inte ska drabba fler patienter?

– Det här enskilda fallet kommer inte innebära att vi ändrar våra rutiner. Sedan juni 2016 kan alla patienter komma åt och läsa sin journal på nätet. Vi kommer fortsatt att erbjuda de patienter som vänder sig till kirurgen och som har frågor om oklarheter efter telefonsamtal eller brevbesked ett uppföljande återbesök för förtydligande information.

 

Mest läst