Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon, statssekreterare Mattias Landgren och kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson när det första spadtaget togs. Bild: Anna Svanberg

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Ökat missnöje med Västlänken

    Enligt SOM-institutets senaste rapport så tycker alltfler i Göteborgsregionen att Västlänken är ett dåligt projekt. I förra årets mätning var 37 procent negativa. I den senaste mätningen var den siffran uppe i 45 procent.

    Alltfler negativa och allt färre positiva, så kan svaren om Västlänken sammanfattas i SOM-institutets rapport Trafikvanor och attityder i Västra Götaland , som publicerades under onsdagen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    I Göteborgsregionen som helhet tycker nu 43 procent jämfört med tidigare 37 procent att Västlänken är en dålig trafikåtgärd. Andelen positivt inställda har minskat från 30 procent till 26 procent.

    Henrik Oscarsson, professor och föreståndare för SOM-institutet, menar att trenden definitivt är nedåtgående, men att det inte rör sig om så stora svängningar mellan de senaste mätningarna 2016 och 2017. Och även om den senaste mätningen gjordes i december 2017 så är det inte troligt att opinionen svängt påtagligt trots att många saker hänt det senaste halvåret.

    – Västlänken har blivit en stor symbolfråga, och fungerar som ett slags lägereld för en ackumulerad misstro mot de som styrt i stan, både tjänstemän och politiker. En nedåtgående spiral där misstro och låg tillit förstärks av att den politiska eliten behöver ta ansvar för ett beslut om en regional infrastruktursatsning som för närvarande inte är så populär. Västlänken är ju ett nationellt infrastrukturprojekt, säger han.

    Som statsvetare tycker han dock att det ska bli spännande att följa frågan framöver.

    – Det finns en förväntan byggd på tidigare erfarenheter att när byggen väl kommer igång kan det hända saker med stödet för infrastruktursatsningarna.

    Kommunalråd Jonas Ransgård (M) är inte överraskad av siffrorna.

    – Västsvenska paketet har ju blivit lite av en symbolfråga för missnöjet av det politiska styret i stan. Sen är det ju så att ju närmare byggstart man kommer i sådana här projekt, desto mer negativa blir inställningarna, säger han.

    "Sveriges sämsta investering"

    Han betonar att Västsvenska paketet redan är ett avtal mellan staten och fyra andra parter och att många miljarder redan satsats, så frågan om att vara negativ eller positiv är i hans mening inte aktuell.

    – Men det finns ju stora fördelar i att öka järnvägskapaciteten också för Göteborgarna. Om fler invånare i Kungsbacka tar tåget så lättar det trycket också på vägarna i Göteborg, säger han.

    LÄS MER: Anställda inom Trafikverket sågar Västlänken

    Martin Wannholt, ledare för Demokraterna, vars framgångar sedan grundandet bygger på just motståndet mot Västlänken, är inte heller förvånad över siffrorna.

    – Mätningen bekräftar än en gång det massiva motståndet mot Sveriges sämsta investering. Ingen vill ha smutsig luft och en skövlad stad i tio år till ingen nytta. Det är därför vårt vallöfte om att häva avtalet om Västlänken är så viktigt. Göteborg behöver en bättre styrning och ledning, säger han.

    LÄS MER: Rekordlågt stöd för Västlänken

    Kommunalråd Shahbaz Khan (S) tar dock siffrorna till sig med tillförsikt.

    – Det är synd att det finns ett så lågt förtroende för ett arbete som påbörjats. Men sedan den här enkäten gjordes så har mycket hänt. Vi har kunnat se nyttorna vi talat om falla ut, som till exempel att Västlänken krävs för att genomföra järnvägssatsningen till Landvetter och Borås. Dessutom har VGR beslutat om en station på Hisingen, vilket har varit mycket efterfrågat.

    Yngre personer är mer positiva

    Han talar vidare om domstolsprocessen, som dels har rivit upp många känslor, men som samtidigt visat att miljöpåverkan håller sig inom ramarna.

    – Jag förstår att folk blir oroliga för det hela har varit omgärdat av starka påståenden. Men vi har ju fått rätt positiva svar nu. Vi har till och med hållit oss väl inom budget. Det är till och med så att man därför kan satsa på fyrspår direkt i Haga och korsvägen, vilket kommer att spara både tid och pengar, säger Shahbaz Khan.

    LÄS MER: Här är grupperna som protesterar mot Västlänken

    I SOM-institutets rapport kan man se skillnader i attityd både vad gäller ålder och bostadsområde. Klart mest negativa är boenden i sydvästra Göteborg, där 59 procent var negativa, jämfört med 47 procent ett år tidigare. Yngre tenderar också att vara mer positiva än äldre.

    Shabaz Khan tycker att en annan fråga i undersökningen är uppseendeväckande.

    – Hela 72 procent är positiva till att bygga ut kollektivtrafiken. Det är den fråga som har starkast positivt balansmått i rapporten. Men Västlänken är ju grunden till detta. Jag förstår inte vad man säger nej till, eller om man inte ser kopplingen. Det kommer ju att bli nya knutpunkter som avlastar centralstationen, säger han.

    Vilken är din åsikt om följande beslutade trafikåtgärder? Västlänken. 2017. (Procent)
    Bra Varken eller Dåligt Vet ej Summa
    Regionen totalt 26 9 43 22 100
    Nordost 27 16 37 20 100
    Örgryte-Härlanda 29 5 45 21 100
    Centrum-Linné 27 10 47 16 100
    Sydväst 18 5 59 18 100
    Hisingen 23 14 45 18 100
    16-29 år 33 10 19 38 100
    30-49 år 32 11 26 31 100
    50-64 år 26 9 30 35 100
    65-85 år 14 6 35 45 100

    LÄS MER: Detaljplaner för Västlänken vinner laga kraft

    LÄS MER: Trafikverket om uppgifterna från anställda: "Allvarligt"

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.