Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

stream-binary
Ann-Sofie Hermansson är försiktigt positiv efter att ha uppvaktat riksdagspolitiker om Boråsbanan på onsdagsmorgonen. Bild: Jonas Lindstedt

Ännu inget tydligt besked om Boråsbanan

Ann-Sofie Hermansson (S) är försiktigt positiv efter mötet i riksdagen om Boråsbanan. Och innan den nationella planen ska spikas kommer hon att uppvakta infrastrukturminister Tomas Eneroth igen.

Under onsdagsförmiddagen lade kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) och regionrådet Johnny Magnusson M) fram sina argument för en ny järnväg mellan Göteborg och Borås på ett frukostseminarium i riksdagen. Med på dragningen var också Ulf Olsson (S), kommunstyrelseordförande i Borås och två tjänstemän.

LÄS MER: Sista hoppet: Politikernas lobbyresa till Stockholm

– Det är viktigt att visa att vi är eniga och att det är en fråga för hela regionen, säger Ann-Sofie Hermansson.

Får gehör i sakfrågan

Riksdagsledamöter från alla partier fanns med på mötet och Ann-Sofie Hermansson säger att de inte har några problem att få gehör för sakfrågan – att Boråsbanan är undermålig.

– Det är pengarna det handlar om, säger hon.

Moderaterna beslutade på sin partistämma i höstas att de ska verka för en ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Och Ann-Sofie Hermansson har vid flera tillfällen lobbat för frågan mot de ledande politikerna i det egna partiet.

– Jag har träffat både Tomas (Eneroth) och Stefan (Löfven) i de här frågorna. De är väl medvetna om situationen och vår uppfattning. Jag ska försöka träffa Tomas igen för att stressa på lite här i slutet.

Många slåss om pengarna

Regeringen ska fastställa den nationella planen för infrastruktursatsningar under våren, sannolikt redan i april. Planen handlar om de satsningar som ska ske mellan 2018 och 2029 och i potten ligger 622,5 miljarder kronor. Det är 100 miljarder mer än den nu gällande planen – men det är många projekt som slåss om pengarna.

En del av sträckan mellan Göteborg och Borås fanns tidigare med i planeringen, men i det underlag som Trafikverket tagit fram till regeringen är även den bortplockad.

Så om Boråsbanan inte kommer med nu blir det ingen ny järnväg förrän efter 2029?

– För oss är det väldigt problematiskt om den inte kommer med i den nationell planen. Gör den inte det får vi ta en ny diskussion, men jag vill helst inte tänka på det, säger Ann-Sofie Hermansson.

Öppnare diskussion om lånefinansiering

En sak som gör att hon trots allt känner viss optimism är att allt fler riksdagsledamöter öppnar för lånefinansiering, något som skulle kunna öppna för fler satsningar.

– Vår finansminister har sin uppfattning, men det finns andra som är mer öppna för det både inom och utom partiet. Där rör det på sig.

Mest läst