Ägaren till Taxi Kurir: "Det finns alltid kritik"

ANNONS
|

För ett par år sedan lämnade Rolf Karlsson ordförandestolen i Södertälje sportklubb av personliga skäl. Samma år flyttade han från Södertälje till Saltsjö-Duvnäs i Nacka. Villan är på 358 kvadratmeter och kostade 14,5 miljoner.

Han behövde inte låna pengarna.

Sådant går att läsa sig till i offentliga handlingar. Liksom att han samma år hade en deklarerad inkomst på i sammanhanget blygsamma 761 000 kronor.

Jobbade på Botkyrka taxi

Rolf Karlsson själv är annars förtegen om sitt privatliv, sitt ägande och sin rikedom. Han vill inte utsätta sig eller familjen för de risker förmögna människor ibland tvingas utstå.

ANNONS

Något litet är ändå känt. Som att han började köra taxi 1982 och jobbade på Botkyrka taxi när taxinäringen avreglerades 1990.

Fågelviksgruppen, som bland annat äger Taxi Kurir, bildades året innan.

- Jaghar varit med och byggt upp det här företaget sen före taxins avreglering: Förut var taxinäringen ett skråväsende som inte var modernt. Allt var reglerat, priser och antal tillstånd; säger Rolf Karlsson.

Styr med järnhand?

Taxi Kurir bildades av stora taxiåkare inom Stockholms Taxi som var missnöjda med den ekonomiska föreningen där alla åkare, oavsett storlek, hade en röst.

- Vi kom in i början av 90-talet. Då rådde lågkonjunktur och världskris. Det var då vi kom in i det här, säger Rolf Karlsson.

Från början hade han två kompanjoner.

Sedan månadsskiftet januari/februari 2010 äger Rolf Karlssons bolag (FV Group Holding AB) Fågelviksgruppen till hundra procent.

Kritiska åkare påstår att Rolf Karlsson styr Taxi Kurir med järnhand. Anställda direktörer vågar inte ta viktiga beslut utan att först prata med honom.

Inget operativt ansvar

Själv säger Rolf Karlsson att han inte längre har något operativt ansvar för Taxi Kurir och hänvisar frågor om verksamheten i Göteborg till vd Tomas Andersson.

Han är dock medveten om att det finns kritik inom Taxi Kurir mot låga inkomster, långa arbetstider och inte minst låg ersättning för färdtjänst och sjukresor.

ANNONS

- Det finns alltid kritik. Om man jobbar med flera tusen personer som vi gör så vore det märkligt om inte någon hade synpunkter, säger han.

- Men det är ju inte okänt att Västeuropa går igenom en kraftig lågkonjunktur just nu. I det läget har vi valt att ha, som vi alltid haft, de offentliga transporterna som en bas i verksamheten. Alternativet för den som inte har de offentliga transporterna är att stå still på dagarna.

"Det är helt frivilligt"

Och kritiken som säger att Taxi Kurir binder upp åkarna till beställningscentralen med "slavkontrakt" och lån?

- Du menar som det gamla statarsystemet? Nej, det här är helt frivilligt. Normalkontraktet är på sex månader. Har vi lånat ut pengar till någon så vill vi förstås att de är kvar tills lånet är betalt

Taxi Kurir är i dag Sveriges största och rikstäckande taxiorganisation. Under dess varumärke kör omkring 2 000 bilar i 43 städer.

Koncernen, Fågelviksgruppen, omsatte förra året 3,8 miljarder

Utöver Fågelviksgruppen äger Rolf Karlsson genom sitt holdingbolag också ett fastighetsbolag på Mallorca som bokförts till ett värde av 25 miljoner.

ANNONS