Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Nya cykelstråk i Göteborg och Mölndal ligger i förhandslingspotten.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Göteborg hoppas staten öppnar plånboken

    Satsningar på kollektivtrafik, bostadsbyggande och infrastruktur borde i högre grad finansieras av staten. Det menar såväl de rödgröna som Alliansen i Göteborgs kommunstyrelse.

    Just nu är Sverigeförhandlingen inne i ett slutskede. Förutom ny höghastighetsjärnväg handlar förhandlingen också om i vilken grad staten ska vara med och finansiera bostäder och infrastruktur i Göteborg. Sammanlagt gäller det kollektivtrafiksatsningar för totalt 10,2 miljarder. Enligt det nuvarande budet ska staten stå för 2,7 miljarder av den kostnaden. Det är för lite enligt Göteborgs politiker.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Det är klart vi är angelägna om att vi ska få så mycket pengar som möjligt till våra infrastruktursatsningar, säger kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S).
    Inom ramen för satsningen finns bland annat linbana, ny spårväg och busstråk på Norra Älvstranden och en satsning på cykelstråk i Göteborg och Mölndal. Budet som nu ligger innebär att staten skjuter till 2,7 miljarder under förutsättning att 45 200 nya bostäder byggs fram till 2035. Kommunstyrelsen beslutade under onsdagen om en inriktning för slutfasen för förhandlingen och att det finns utrymme att försöka söka mer pengar.

    – Vi har haft synpunkter från storstäderna att vi fått för dålig finansiering på bostadsdelen. Det är såhär förhandlingar går till. Vi vill naturligtvis få ut så mycket som möjligt av detta och ser en möjlighet att föra den är diskussionen, säger Ann-Sofie Hermansson.

    Även kommunalrådet Jonas Ransgård (M) menar att staten borde hjälpa till mer med infrastrukturprojekt inom staden.

    – Det är alldeles för lite statliga pengar. Det är ett allmänt bekymmer. Förr kunde staten skjuta till 50 procent, ibland till och med 75 procent och nu är man nere på en medfinansieringsgrad mellan 15 och 20 procent. I princip kan man säga att staten nu kräver motprestationer för att vi ska få ta del av de pengar som vi förr fick ändå. Vårt mål är att få den statliga finansieringen till 50 procent, säger han.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.