Verkstadsskandalen: Flera utredningar pågår fortfarande

Uppstädningen pågår fortfarande efter vinterns skandal med privata bilar i kommunens verkstad. Detta i form av en polis­utredning, en ny utredning av revisionsfirman som redan granskat för 1,3 miljoner kronor samt skattetillägg mot 20 anställda. Samtidigt har de anställda mått så dåligt att man fått ta in terapeuter.

ANNONS
|

Gatubolaget, numera Göteborgs stads leasing AB, GSL, har i många år haft en verkstad för kommunens bilar på Ringön.

Med början 2 februari avslöjade GP att verkstaden också reparerat mängder av privatägda bilar. Det handlar om fordon ägda av bolagets chefer men också av andra anställda och deras barn, bröder, brorsöner, brorsdöttrar, svägerskor, fruar och makar, sambor, ex-sambor, svärsöner och svärdöttrars fäder.

I ett antal fall kunde GP visa att reparationerna gjorts till priser långt under marknadspriserna. Senare skulle det visa sig att vissa reparationer inte alls blivit betalda.

Samma dag som GP:s första artiklar publicerades beställde bolagets styrelse en utredning av revisionsfirman Pwc. Samtidigt inledde åklagarmyndigheten en så kallad förutredning av vad som hänt.

ANNONS

Vd:n sparkades

Pwc:s rapport blev klar 19 april. Då höll GSL ett extra styrelsemöte och gav vd:n Ove Erikson sparken.

Några dagar tidigare hade stadsrevisionen konstaterat att privatreparationerna skadat förtroendet för hela Göteborgs stad, och gett såväl GSL:s styrelse som vd:n en anmärkning.

Vid årsstämman 20 juni klarade sig dock styrelsen, medan den avsatte vd:n vägrades ansvarsfrihet.

På styrelsemötet 20 juni informerade den nytillsatta tillförordnade vd:n Birgitta Roos att chefen för verkstaden, eftermarknadschefen, sagt upp sig och är arbetsbefriad under uppsägningstiden. Hon berättade också att en ny, ”fördjupad rapport” beställts av Pwc.

– Den är inte klar än. Det handlar om en del i det första uppdraget som inte blev tillräckligt klarlagd: varför inte alla jobb i verkstaden blivit fakturerade, säger Birgitta Roos.

Samma ledning

Med undantag för vd:n och eftermarknadschefen är bolagsledningen den samma som före skandalen.

– I den arbetsrättsliga processen har vi värderat vilka åtgärder som behöver göras och det är uppklarat. Inga arbetsrättsliga åtgärder har vidtagits, förutom mot vd:n, säger Birgitta Roos.

Pwc-rapporten granskade sju av GSL:s ledande tjänstemän och hittade 104 arbetsordrar för bilreparationer av deras eller deras anhörigas fordon. Listan toppades av vd:n Ove Erikson som sedan 2008 haft egna eller anhörigas fordon, sammanlagt elva stycken, inne för reparation vid 30 tillfällen. Detta till en beräknad underprissättning på 45 672 kronor. Fyra av reparationerna har inte blivit fakturerade.

ANNONS

– Det har jag ingen aning om, säger Ove Erikson. Det är eftermarknadschefen som ska svara på varför han inte fakturerat. Det gjordes 9000 reparationer varje år - hur ska jag kunna ta ansvar för alla? Det ska ju inte vara så att jag ska behöva ta ansvar för alla mina släktingar.

Vad får det för följder att du inte beviljades ansvarsfrihet?

– Det har jag ingen aning om. Det får du fråga styrelsen om, svarar Ove Erikson.

När revisionsfirmans granskare frågade de sju cheferna om reparationerna var det bara två som svarade: ”Övriga individer har valt att avstå från att lämna denna sortens information”.

– Det var före min tid. Jag vet inte ens om det är så som det skrivs i Pwc-rapporten. Jag har inte mötts av det förhållningssättet – till mig har alla frågor besvarats, säger Birgitta Roos.

Mats Arnsmar (S), ordförande för GSL, uppger att Pwc-rapporten från i april kostade 1,3 miljoner kronor men inte blev fullständig.

– Det blev så stressigt. Det finns personer som har betalat kontant, fast deras räkningar står som obetalda i rapporten. Det måste vi ha klarlagt, säger Arnsmar.

Hos GSL pågår en utredning av de skattemässiga effekterna av bilreparationerna.

– Det handlar om 20 nuvarande och tidigare anställda som ska påföras en beskattningsbar inkomst på sammanlagt 148 000 kronor. Och bolaget ska betala in 46 645 kronor i missade sociala avgifter, säger administrative chefen Jan Melin.

ANNONS

Han finns med som en av de sju granskade cheferna i Pwc-rapporten, med en ej fakturerad reparation på 8 599 kronor.

– Det är utrett och klart. Det var en arbetsorder som inte skulle faktureras överhuvudtaget, säger Melin.

Han berättar att han sommaren 2012 frågade GSL:s eftermarknadschef om en bra verkstad, och fick beskedet att det fanns ledig kapacitet på ”hans”.

– Jag tänkte att ’sitter det ändå folk och spelar kort på dagarna...’, säger Melin.

Han berättar att en mekaniker bytte AC-kompressorn på hans frus bil. Men det fungerade ändå inte och den gamla kompressorn sattes in igen.

– Jag berättade detta för Pwc, säger Melin.

Specialiståklagare James von Reis räknar med att om någon månad besluta om åtal skall väckas eller inte i utredningen som rubriceras trolöshet mot huvudman.

– Jag har gått igenom materialet men har några frågor jag vill ha svar på före beslutet. Av utredningsskäl vill jag inte gå in på vilka personer det kan finnas misstankar mot, säger von Reis.

Mer kostnader – för terapi

Samtidigt har kostnaden för terapeuter stigit för att personalen mår så dåligt. En illamående personal utan arbetsglädje och i behov av psykologstöd. Så beskrevs läget på Gatubolaget efter GP:s avslöjanden om reparationerna av privatbilar.

ANNONS

Just innan vd:n fick sparken i våras skrevs årets första uppföljningsrapport för Göteborgs stads leasing AB, tidigare Gatubolaget.

Enligt denna har ”skriverier i media” medfört att personalen mår dåligt och att arbetsglädjen försvunnit. Extra skyddsronder hade satts in för att ”fånga upp de personer och organisationsdelar som har det svårt”. Mycket tid uppges ha använts för interna stödsamtal och antalet köpta timmar till psykologstöd uppgavs ha ökat markant.

GP har frågat den nuvarande bolagsledningen om underlaget till detta, som visar sig stämma:

Under fjolårets tre första månader hade bolaget inga kostnader alls för stödsamtal med terapeuter.

Några få personer

I år ligger kostnaden för samma tidsperiod på 11 142 kronor, exklusive moms. Det uppger den nya, tillförordnade vd:n Birgitta Roos:

– Jag har pratat med vår HR-specialist som säger att det handlar om ett fåtal personer, en till tre. Vilka personalkategorier de tillhör vet jag inte. Enligt de avtal kommunen brukar ha med företagshälsovården kan det röra sig om tio till 15 sittningar, säger Roos.

Bolagets styrelseordförande Mats Arnsmar (S) säger att ”alla tittar på alla” när händelser som de upptäckta på GSL inträffar.

– Det handlar om 70 personer och många känner sig utpekade. Men det är inte så att man inte gör något – man reparerar de bilar som kommer in. Jag tycker att detta är så söndertjötat nu. Man måste ha respekt för de anställda där de allra flesta gör ett jättebra jobb, säger Arnsmar.

ANNONS

Arne Möller är fackligt ombud för Vision på GSL. Han säger att det stundtals inte varit roligt alls under våren.

– Många har ingenting alls med saken att göra men har påverkats ändå. Många av oss har mått dåligt. Det har inte varit roligt att se rubrikerna i tidningen, speciellt inte om man gillar sin arbetsplats, säger Arne Möller.

Verkstadsskandalen

  1. Revisionsfirman Pwc presenterade 19 april en granskningsrapport som undersökt de privata bilarna på kommunens verkstad mellan 2008 och 2016. De identifierade 516 arbetsordrar för privatbilar under dagtid. Dessutom hittade de 774 registrerade privatbilar mellan april 2012 och januari 2017 under den kommunala verkstadens så kallade hobbykvällar.
  2. Pwc kommer fram till att underprissättningen, inklusive ej fakturerade belopp, uppgår till 720 000 kronor.
  3. En slutsats är att ledningen för Gatubolaget, senare Göteborgs stads leasing AB, ”i praktiken beviljat förmåner till sig själva”.
ANNONS