Jens Langert från Göteborg har varit med och byggt riggen till det franska skeppet L´Hermione.
Jens Langert från Göteborg har varit med och byggt riggen till det franska skeppet L´Hermione.

Rigorösa föreberedelser inför Amerikaresan

ANNONS
|

– Det blir en expedition som bygger på det historiska och fransmännen är väldigt stolta över att de var med där, säger Jens Langert som varit med och byggt riggen till skeppet.

Skeppet ligger i Rochefort i Frankrike och är en kopia av L'Hermione som seglade till Amerika 1780 för att hjälpa George Washington och revolutionen mot brittiska kolonier. Bygget för att återskapa skeppet startade 1997 och när det var dags att börja bygga rigg kontaktades Jens Langert.

– Jag blev tillfrågad 2009 om jag kunde hjälpa till, räknade ut ett pris och berättade att det kommer ta fyra år. Det accepterade de och efter det har jag jobbat med det, säger han.

ANNONS

Att bygga riggar till gamla båtar är hans specialkunskap. I tonåren utvecklade han en fascination för skutsegling. I stället för att gå i gymnasiet åkte han runt på flera skepp. Efter tio år läste han in komvux och utbildade sig sedan till arkitekt. Efter att ha jobbat med det i några år fick han förfrågan om att rita riggen till Ostindiefararen och nu har han alltså lett arbetet med bygget av riggen till L´Hermione.

– Nu ska jag fortsätta som besättning. Då är jag båtsman och arbetsledare för alla på däck.

Innan den långa resan till Amerika väntar en två månaders provsegling, för att testa både skeppet och besättningen.

– Nästa vecka ger vi oss av efter 18-års byggande och kommer att hålla till i Biscayabukten. Det känns väldigt roligt, säger han.

Den största utmaningen under provseglingen är att hålla en bra besättningsanda.

– Vi ska segla i oktober och november, då gäller det att man försöker ha det lika roligt ändå trots att det är rått och kallt i Biscayabukten.

De flesta i besättningen är med som frivilligarbetare och många har inte seglat förut. Enligt Jens Langert är det många som lockas av det kollektiva livet till sjöss.

ANNONS

– Det är en organisation som fungerar väldigt bra, man ska göra rätt sak vid rätt tidpunkt och det ger en sådan kick och laganda, säger han.

Han har varit med och tränat besättningen som omsätter ungefär 150 personer och de ska nu vara redo inför första turen.

– Men det är alltid mycket som händer i sista minuten, berättar han.

ANNONS