Trafikkontoret vill nu ha klartecken från politikerna i kommunledningen för att tillsammans med Västtrafik beställa en tredje skyttelfärja av samma sort som de två - Älveli och Älvfrida - som sedan våren 2015 går över älven mellan Lindholmspiren på Hisingen och Stenpiren (tidigare Rosenlund) på södra sidan.
I köpet av Älveli och Älvfrida ingick en option på att köpa ytterligare två skyttelfärjor. Trafikkontoret och Västtrafik är överens om att de vill beställa en av dessa två. Precis som Älveli och Älvfrida ska nästa skyttel ha plats för 298 passagerare och 80 cyklar, ha likadana ändar så att den aldrig behöva vända för att kunna lägga till. I dag drivs skyttlarna med diesel men de kan byggas om till elektrisk drift för att minska sin klimat- och miljöbelastning. Hur den tredje skytteln ska drivas behöver diskuteras vidare, skriver trafikkontoret.
Beslut inom kort
Nu på torsdag, 24 november, väntas trafiknämnden för sin del ta ställning till förslaget. Förhoppningen är sedan att Västtrafik ska beställa nybygget senast i april nästa år, 2017, och attskytteln ska vara på plats i Göteborg 2018.
Exakt vilken sträcka över älven denna tredje skyttel ska trafikera är ännu inte klart. Kommunen har i flera utredningar pekat på behovet av att bygga en gång- och cykelbro över älven i Östra Hamngatans förlängning och i riktning mot Backaplan. I praktiken kan det betyda en bro från kajspetsen utanför Operan och över till Bananpiren i Frihamnen. Trafikkontoret har i uppdrag att planera för en sådan bro men bedömer att den inte kan vara byggd förrän efter 2021.
Färjan kan flyttas runt
Fram till dess ska den tredje älvskytteln i stället göra en del av jobbet. Och en fördel med färjan är, enligt trafikkontoret, att den vid behov kan flyttas runt i detta stora område där så mycket nytt ska byggas: de olika pirarna i Lundbyhamnen, och innanför den Lundbyhamnen, Lilla Bommen (där nya Hisingsbron byggs och gamla Götälvbron ska rivas) och längre uppströms mellan Ringön och Gullbergsvass.