Måndagströtta elever får sovmorgon

Gäspande ungdomar och elever som kommer för sent har fått Sandeklevsskolan att testa ett nytt knep. På måndagar har eleverna sovmorgon.

ANNONS
|

Den här terminen har det blivit lite lättare för eleverna på Sandeklevsskolan i Bergsjön att komma upp ur sängen. Den första lektionen på måndagar ringer in tjugo över nio i stället för klockan åtta.

Charlotta Björk, rektor på Sandeklevsskolan, införde sovmorgonen efter att hon och lärare lagt märke till att många elever kom för sent på måndagarna.

"Brukade missa bussen"

– Det finns amerikansk forskning som visar att sovmorgon påverkar elevernas resultat i positiv riktning. Det finns skolor som har skjutit fram skolstarten i Sverige, men ingen svensk forskning vad jag vet. Därför tycker jag att det är värt att testa så att vi kan skapa vår egen beprövade erfarenhet, säger hon.

ANNONS

Ayah Haidar och Qussay Alsatm i klass 9A på skolan tycker att försöket med sovmorgon har varit bra hittills.

– Innan brukade jag missa bussen och kom för sent hela tiden eftersom man bli van vid att vara upp senare på helgen, säger Ayah Haidar och tillägger att nu är hon i tid på måndagarna.

KD vill införa sovmorgon på prov

I april lade kristdemokraten Kalle Bäck en motion i kommunfullmäktige om att göra ett försök med sovmorgon varje dag i Göteborg. Enligt förslaget ska fyra frivilliga skolor, två gymnasieskolor och två högstadieskolor, genomföra ett test under ett år som sedan kan utvärderas.

Också Kalle Bäck hänvisar till amerikansk forskning och menar att det är på tiden att även svenska skolor vågar testa vilket resultat en senare skolstart kan föra med sig.

– Det är viktigt att skolan utgår från den kunskap vi har om kroppen och ungdomars utveckling i den här åldern och forskningen visar att det är en klok idé att börja dagarna något senare i tonåren eftersom man har en annan dygnsrytm då.

Innan förslaget kan bli verklighet ska det diskuteras i fullmäktige under hösten. Kalle Bäck välkomnar dock att skolor tar egna initiativ som det på Sandeklevsskolan.

– Det är jättebra att rektorer och lärare tar till sig av kunskap, ligger i framkant och utvecklar skolan. Jag tror att alla gynnas av att barn och unga får så bra förutsättningar att nå målen och lära sig så mycket som möjligt.

ANNONS

Försöket ska utvärderas

Eleverna på Sandeklevsskolan är dock tveksamma till om de skulle vilja ha sovmorgon varje dag. Bland annat på grund av att skolan då skulle sluta senare på dagen, vilket skulle kunna göra det svårt att hinna hem till fritidsaktiviteter. Men Ayah Haidar tror också att det är bra att lära sig gå upp tidigt.

– När vi kommer till jobb eller gymnasiet kan man inte tillåta att man kommer för sent hela tiden. Då får man inget jobb, säger hon.

Försöket med sovmorgon på Sandeklevsskolan ska pågå läsåret ut innan det utvärderas. Charlotta Björks förhoppning är att eleverna ska ha bättre närvaro, vara piggare och att skolresultaten blir bättre. Hon är också försiktigt positiv till att vara med och genomföra ett större test som Kalle Bäck föreslår.

Lektioner om sömnens betydelse

Men framförallt påpekar hon att sovmorgonen i sig inte är hela lösningen. I samband med försöket ska varje klass få besök av skolsköterskan som ska ha en lektion om sömnvanor.

– Det handlar om att eleverna ska få goda sömnvanor och där har vi ett arbete att göra tillsammans med föräldrarna. Det räcker ju inte att vi låter dem börja senare om de inte själva tar ansvaret att stoppa undan mobilen eller plattan och lägga sig i tid.

ANNONS

Är det inte bra att lära sig hur det fungerar i vuxenvärlden och lära sig gå upp i tid då? – Det blir så lätt ett moraliserande i den här diskussionen. Jag tror att man kan jobba på flera plan samtidigt. Forskning visar att ungdomar har en senare dygnsrytm än vuxna som är svår att ändra på. Om det då visar sig att eleverna blir piggare och presterar bättre med sovmorgon och vi samtidigt kan hjälpa dem att skaffa sig bra sovvanor så tror jag att det här är ett sätt att rusta dem bättre inför framtiden.

ANNONS