Lars var nära att missa läkartiden – på grund av Postnord

Lars Lundgren från Uddevalla går på läkarbesök regelbundet. Men trots att sjukhuset skickat kallelser, har de inte nått fram till honom. – Jag kan inte påminna mig om någon gång under alla mina år inom företaget att vi gjort något sådant här grovt fel, säger Mats Ståhlgren, regionschef för Postnord i Västsverige.

ANNONS
|

För fyra år sedan slutade Lars Lundgrens njure att fungera, och hans syster gav honom en av sina. Sedan dess går han på regelbundna kontroller hos läkaren – ett livsviktigt måste efter en njurtransplantation.

En sådan kontroll skulle Lars Lundgrengå på den 27:e april i år, men det var inget han visste om.

– Jag ringde till sjukhuset för att fråga om något annat, en viss studie jag blivit ombedd att delta i på grund av transplantationen. Då sade sjuksköterskan att vi kunde prata om den när jag kommer dit den 27:e, säger han.

Lars Lundgren sade då att han inte hade fått någon sådan kallelse – men det var sjuksköterskan säker på att de skickat, berättar han.

ANNONS

Utan brev i månader

Men det är inte bara denna kallelse som uteblivit från Lars Lundgrens brevlåda. Bland annat har ett nytt bankkort och en vattenräkning från flera månader tidigare gått vilse – alla vilkas avsändarebestämt hävdar att de skickat, berättar han.

– Då ringer jag Postnord. De säger att de ska återkomma, men det gör de inte. Så jag ringer igen.

Och igen, och igen. När Lars Lundgren till slut hotar med åtal medger postföretaget att det som hänt är något beklagligt, men ingenting de kan göra något åt. Men två dagar senare – nu i tisdags – händer något underligt.

– Då kommer all post i brevlådan. Allt jag inte fått under ett halvår kom under loppet av två dagar.

Däribland fanns också kallelsen till läkarbesöket, hans bankkort och vattenräkningen. Där fanns också kallelsen till den speciella studie på Sahlgrenska universitetssjukhus han ombetts att delta i. Men den studien har han nu helt gått miste om.

– Det känns äckligt. Jag vet inte varför det här har hänt och ingen vill svara på det.

Polis i 25 år

Lars Lundgren har nu polisanmält saken. Han var själv polis i Göteborg i 25 år innan han gick i pension. Med sina erfarenheter inom polisen tycker han att en sådan här sak borde vara enkel för ett företag som Postnord att gå till botten med.

ANNONS

– Hade jag fått det till mitt bord när jag var polis hade jag börjat med att kolla vad brevbäraren säger. Då borde man kunna komma någon vart. Men Postnord säger bara att de inte kan göra något åt saken.

Och det är underligt, tycker Lars Lundgren. Nu är han bekymrad över vad det är som egentligen ligger bakom den kraftiga förseningen av hans post – eftersom hans personuppgifter och adress finns i breven har han börjat spekulera.

– Man blir ju orolig för att det kan handla om någon form av identitetskapning, säger han.

Lars Lundgren lider av migrän efter en allvarlig olycka för 26 år sedan. På grund av det reser han med jämna mellanrum till Spanien – på läkarens ordination. Då mildras huvudvärken, menar Lars Lundgren.

Varma resor på läkares ordination

I mars månad i år for han till Spanien likt många gånger förr, och använde sig då av en tjänst hos Postnord som kallas för lagring. Det innebär att postföretagethåller hans post i ett antal veckor som de gemensamt kommeröverens om – i stället för att all post ska hamna i hans brevlåda under tiden han är bortrest.

– Jag betalade för lagring i två veckor. Det är ju en bra tjänst, men det måste fungera, säger Lars Lundgren.

ANNONS

Posten skulle alltså ha kommit när han kom hem, i slutet av mars – men i stället kom den i början av augusti. Han berättar att personal på postföretaget sagt till honom att hans post legat kvar på lagring under all tid. Att den posten helt enkelt har glömts bort.

– Det är sådant slarv.Jag hoppas verkligenatt det är detta med lagringen som har gått snett.Att det inte är någon som haft posten hemma och öppnat den. Det är ju lite skrämmande det här, säger han.

Men det är inte så enkelt heller. Bland bunten av post som han fick itisdags kom ocksåbrev som skickades redan i februari.

–Allt kan inte ha med lagringenatt göra. Jag vet inte vad som har hänt. Jag blir inte klok på det. De kan inte svara på det heller.

Postnord: Grovt fel

När GP pratar med Postnord kan de inte nå de personer som haft hand om just det aktuella ärendet. Man lovar nu att utreda saken. Mats Ståhlgren ärregionschef för Postnord i Västsverige. Han beklagar händelsen.

–Jag vet att vi har förtroendeuppdrag och hanterar enstor mängd viktig post. Då måste våra kunder kunna lita på att det sker på rätt sätt, säger han.

Han understryker att han inte har alla detaljer på bordet än, menhar kallat in till möte med olika delar av företaget, som ska äga rum på måndag.

ANNONS

–Jag är den förste att beklaga för den här kunden att vi inte skött det här på rätt sätt.

Han vill inte spekulera i vad som kan ha gått snett innan saken utretts. Men att det blir fel med deras lagringstjänst är mycket ovanligt, menar han.

– Jag kan inte påminna mig om någon gång under alla mina år inom företaget att vi gjort något sådant här grovt fel. Så det är inte alls vanligt, det är det absolut inte.

"Ytterst mitt ansvar"

Mats Ståhlgren berättar att man som kund hos företagetkan lagra sin post i upp till två månader. Om något har krånglat med lagringen borde därför Lars Lundgren ha fått sin post senast efter två månader, menar Mats Ståhlgren. Men här har det gått sex månader – vilket är underligt. Larmklockor borde ha ringt.

–Men oavsett vad blir man bedrövad när vi inte gör vad vi kan för våra kunder.

Vems ansvar är det när man inte får sin post?

– Ytterst är det mitt ansvar som regionschef när vi inte lyckas med våra uppdrag. Sedan har vi olika ansvarsnivåer och olika funktioner. Så alla personer som jobbar hos oss har ett ansvar.

Läkarbesök på slump

Vad det gäller Lars Lundgrens läkarbesök kom han ändå till besöket den 27:e april – och det på grund av ren slump. Hade han inte ringt till sjuksköterskan och frågat om den speciella undersökningen, hade han missat sin tid.

ANNONS

– Nu är ingen skada skedd där. Men det hade kunnat gå illa, säger Lars Lundgren.

Efter GP:s utredning harLars Lundgren och Mats Ståhlgren haft kontakt. Lars Lundgren är nöjd med hur han blev bemött av regionschefen.

– Han är väldigt ångerfull och har lovat att gå till botten med det, säger Lars Lundgren.

ANNONS