Kommunens svar: "Vi ses i domstolen!"

Varken trafikdirektören Stefan Eglinger eller trafiknämndens ordförande Johan Nyhus (S) vill kommentera Ansaldobredas mångmiljonkrav i GP. – Vi tar de samtalen i domstolen, säger Johan Nyhus.

ANNONS
|

Johan Nyhus avvisar Ansaldobredas inbjudan till samtal mellan kommunen och Ansaldobreda efter vd:n Antonio Liguoris utspel i GP.

–Vi har ingen anledning att föra något mer samtal med Ansaldobreda. Vi tar de samtalen i domstolen. Vi har olika bilder. Vår grundinställning är den samma – vi har inte fått det vi beställt, säger Johan Nyhus.

Inte heller trafikdirektören Stefan Eglinger vill kommentera Antonio Liguoris krav på över en halv miljard kronor från Göteborgs stad.

–De diskussionerna tar vi i skiljenämnden, vi kommer inte att förhandla om detta i media. Talar vi om själva argumenten så är det samma argumentationsteknik som Ansaldobreda haft under alla år. De har aldrig tagit sitt ansvar för den undermåliga kvalitet som de levererat. De har hela tiden försökt lägga över skulden på någon annan än de själva. Och det här fortsätter i precis samma tema, säger Stefan Eglinger.

ANNONS

Läs också: GP AVSLÖJAR: Göteborg krävs på 650 miljoner

Anklagas för smutskastning

Redan i maj kunde GP berätta om hemligstämplade brev som Ansaldobredas vd skickat till Stefan Eglinger och andra inom kommunen. Där anklagades kommunen bland annat för att svartmåla Ansaldobreda i media.

–Det handlar inte om att svartmåla utan om att beskriva fakta på de leveranser vi har fått. Det är därför vi göteborgare sitter i den situation vi gör nu med för få spårvagnar i trafik. Hade de levererat rätt från början hade vi haft en helt annan trafik nu. Det är Göteborgs stora besvär, säger Stefan Eglinger.

Han menar att Antonio Liguoris påstående om att bara Göteborg haft problem med de italienska spårvagnarna inte stämmer.

–Det är inte sant. Det finns en så kallad "user-group" där Ansaldobreda-kunder från olika länder ingår. Där har olika former av klagomål framförts av flera medlemmar. I bland annat Oslo har man haft problem, säger Stefan Eglinger och hänvisar till norsk media där Ansaldobredas spårvagnar varit omskrivna för att ha haft problem med rost och luftkonditionering.

Lång process

Hur länge den juridiska processen kommer pågå är fortfarande oklart. Enligt Stefan Eglinger så har man fått besked från skiljenämnden om att processen kan vara klar någon gång under 2017.

ANNONS

–Men det är preliminära besked. Vi får se vad som händer. I dagsläget pågår fortfarande faktainsamling där respektive part gör olika inspel. Sen börjar själva arbetet med att komma fram till hur det här ska lösas mer ordentligt under hösten, säger Stefan Eglinger.

Fakta: Spårvagnsbråket

Juni 2001. Avtal tecknas med Ansaldobreda om inköp av 40 spårvagnar.

Augusti 2004. Den första spårvagnen anländer till Göteborg.

November 2006. Ansaldobreda försäkrar att rostfläckar som har upptäckts på vagnar är ofarliga.

Januari 2008. Trafikkontoret får i uppdrag att köpa ytterligare 25 vagnar.

December 2012. Rost upptäcks i balkar på 38 av 40 spårvagnar.

Januari 2014. Ett avtal om rostsanering tecknas med Ansaldobreda.

Augusti 2015. Kommunen meddelar att man drar Ansaldobreda inför skiljedomstol.

November 2015. Göteborg häver avtalet om rostsanering.

ANNONS