Nu är det klubbat. Västlänken får byggas. Det står klart efter ett beslut från Mark- och miljööverdomstolen under måndagen.
Nu är det klubbat. Västlänken får byggas. Det står klart efter ett beslut från Mark- och miljööverdomstolen under måndagen. Bild: Stefan Berg

Domstolen: Västlänken får byggas direkt

Västlänken kan börja byggas direkt. Det står klart efter ett beslut från Mark- och miljööverdomstolen under måndagen.
– Man behöver alltså inte invänta laga kraft i de här domarna, säger Hans Nyman domare i Mark- och miljööverdomstolen.

ANNONS
|

Det var vid tiotiden under måndagsförmiddagen som det stora beskedet om Västlänken kom.

– Nu har Mark- och miljödomstolen, det vill säga vi, lämnat tillstånd. Det innebär att projektet får påbörjas. Man behöver alltså inte invänta laga kraft i de här domarna, säger Hans Nyman, en av fyra domare som har hanterat målet i Mark- och miljööverdomstolen, till GP.

LÄS MER: Trafikverket: "Byggstart i slutet av maj"

Det var i januari som det kom ett beslut från Mark- och miljödomstolen om vilka miljövillkor som ska gälla för Västlänken. Trafikverket fick då de nödvändiga tillstånden. Däremot fick de inte det så kallade verkställighetsbeslutet vilket innebar att de var tvungna att vänta på att domen vunnit laga kraft innan de skulle få tillstånd att börja bygga.

ANNONS

LÄS MER: Motståndare i chock efter Västlänksbesked

Får börja bygga direkt

Flera sakägare överklagade beslutet till Mark- och miljööverdomstolen. Många motståndare yrkade då att stoppa projektet helt, medan Trafikverket åter eftersökte ett verkställighetsbeslut – något de nu alltså har fått av den högre rättsliga instansen.

Hur har ni resonerat för att ge Trafikverket tillstånd att börja bygga direkt?

– Vi har konstaterat att det här projektet har planerats sedan 2001. I juni 2014 beslutade regeringen att projektet är tillåtligt. Sen har i princip alla planer som behövs vunnit laga kraft. Nu har Mark- och miljööverdomstolen granskat den här underliggande domen och kommit fram till att inte meddela prövningstillstånd annat än för ett av de villkor som gäller buller, säger Hans Nyman och fortsätter:

– Ett motiv är att det här är ett stort och samhällsviktigt projekt. Trafikverket säger att det kostar tio miljoner kronor i veckan att inte börja bygga. Vi kan inte riktigt bedöma det. Men hela projektet står stilla nu.

LÄS MER: Motståndet mobiliserar mot Västlänken

Överklaganden troligt

Hans Nyman säger att man fortfarande kan överklaga beslutet till Högsta domstolen. Något som han också tror kommer ske.

– Det kan man anta. Det gäller många parter och många vill ju överhuvudtaget inte ha något projekt, säger han.

ANNONS

Nu kan alltså Trafikverket, och deras upphandlade entreprenörer, sätta spaden i marken när de vill. Enligt Bo Larsson ska det ske i slutet av maj. Dock sker det på egen risk. Om Högsta domstolen väljer att ta upp något av de förväntade överklagandena och sedan kommer till ett annat beslut kan stora schakt runt om i Göteborg redan vara uppgrävda helt i onödan.

Finns det inte en risk med att ni beviljar verkställighet redan nu?

– Vi säger inte åt Trafikverket att de måste börja, utan att de får börja om de bedömer att det är rimligt. De kan förstås välja hur de vill börja. Om de tror att det kommer att överklagas och att det inte är säkert att de får tillstånd till slut behöver de inte göra de största arbetena först. Men det är ett så omfattande projekt, jag antar att det finns många förberedande åtgärder, säger Hans Nyman.

ANNONS