Cykelfrämjandets kravlista

ANNONS
|

I onsdags berättade GP att cykelstaden Göteborg får lågt betyg av cyklisterna. Detta trots att trafikkontoret satsar 78 miljoner kronor på nya cykelbanor under året.

Christian Juul på Cykelfrämjandet tycker att satsningen är bra, men menar att det är problematiskt att cyklisterna nästan alltid delar ytan med gångare.

– Gångare och cyklister håller väldigt olika hastighet och bör separeras tydligt, med gatstenar och färgmarkering till exempel. Titta bara på Köpenhamn, där fungerar det, säger Christian Juul.

Han lyfter fram Holland som ett annat föregångsland. Där är cykelbanorna inte bara isolerade från gångarna. Det finns två filer: En fil för dem som cyklar med barn eller med en hund i cykelkorgen. Och så en fil för dem som cykelpendlar och kanske kör i 40 km/tim.

ANNONS

– Det är både trafiksäkert och effektivt. I dag är det inte alltid så roligt att vara cyklist, trots att politiker ofta har ökat cyklande som mål, säger Christian Juul.

Kerstin Månvind bor i Lunden och cyklar dagligen till Avenyn, där hon arbetar i butik. Hon tycker att idén om separerade cykelbanor är bra.

– Det är ganska ofta som turister och andra fotgängare vinglar ut på cykelbanan. Frågan är bara om det får plats både cykelbanor och gångbanor i centrum. Vi har ju spårvagnar också. Och biltrafik, säger hon.

En annan som har många års erfarenhet av cykelstaden Götborg är Jonas Ousbäck. Han har cyklat i 15 år.

– Antingen får vi samsas med fotgängare eller också med bilister. Inget av det är särskilt bra. Det är dags att agera, säger han.

Trafikkontoret, som ansvarar för cykelbanorna, är inte främmande för tanken. De arbetar just nu på en omfattande cykelplan där cyklistens roll i Göteborg ses över.

– Det finns idéer om att separera gående och cyklister. I dag upplevs det nog som ett problem av många. Vi har pratat om tvåfiliga cykelvägar också. På vissa ställen kan det nog gå, men det är alltid en konflikt om plats i centrum, säger Mattias Junemo på trafikkontoret.

ANNONS

Ett första utkast av cykelplanen väntas vara klart till hösten. Därefter ska dokumentet behandlas politiskt.

GP 8 maj.

På gp.se har göteborgarna i veckan fått tycka till om hur det fungerar att cykla i staden. Här är några av kommentarerna:

Hannes: ”Det är jättetydligt att all trafikplanering sker kring bilism, sedan dras cykelbanor ”där dom får plats” vilket leder till mängder med konflikter med både bilar och fotgängare.”

Cylinda: ”Varför är det ingen som frågar fotgängarna hur nöjda de är? Våra gångvägar smalnas av och oavsett var vi går riskerar vi att det kommer en memil svischandes bakifrån i 80 km/tim, på våra gångbanor. Ett snedsteg så bryter vi ryggen direkt.”

atcg: ”Separera gångtrafik från cyklisternas körfält med rejäla barriärer (vägmålning räcker inte).”

ANNONS